Sfantul Ignatie Briancianinov
Spiritele
căzute se opun cu violenţă la toate poruncile Evangheliei, dar în mod
deosebit rugăciunii, ca şi maică a virtuţilor. Proorocul Zaharia l-a văzut "pe Iosua, marele preot, stând înaintea îngerului Domnului, şi pe Satana, stând la dreapta lui ca să-l învinuiască"
(Zaharia 3,l). La fel şi astăzi diavolul se ţine mereu aproape de
fiecare slujitor al lui Dumnezeu cu intenţia de a-l împrăştia şi de a-i
pângări ofranda duhovnicească, de a nu-i îngădui să aducă jertfă, de a
o întrerupe sau a o suprima total."îngerii căzuţi sunt roşi de invidie faţă de noi, zice Sfântul Antonie cel Mare, şi nu încetează de a pune în lucrare toată răutatea lor pentru a ne împiedica să le ocupăm vechile lor tronuri din cer". în mod deosebit"dracul este foarte invidios, spune Sfântul Nil Sinaitul, faţă de omul ce se roagă, şi recurge la toate vicleniile imaginabile pentru a-l întrerupe".
Diavolul
depune tot efortul pentru a ne împiedica de la rugăciune sau pentru a
face rugăciunea nefolositoare şi seacă. Pentru acest spirit căzut din
înălţimea cerului din pricina mândriei şi a răzvrătirii faţăde
Dumnezeu, înveninat de o pizmă şi o ură implacabilă faţă de neamul
omenesc, însetat de dorinţa de a-l face pe om să piară, preocupat zi şi
noapte de a-l ruina, este de nesuportat ca să-l vadă pe om, fiinţă
mizerabilă şi păcătoasă,intrând în dialog cu Dumnezeu însuşi şi
reîntorcându-se marcat de pecetea milostivirii Sale, cu nădejdea de a
moşteni cerul, cu speranţa de a-şi vedea însuşi trupul său stricăcios
transfigurat în trup duhovnicesc. Această perspectivă nu o poate suferi
spiritul condamnat pentru totdeauna să se târască şi să se tăvălească,
ca într-o mlaştină rău mirositoare în gânduri şi simţăminte exclusiv
trupeşti, materiale şi păcătoase, şi care, în sfârşit trebuie să fie
aruncat în iad
şi închis acolo pentru veşnicie. El turbă de mânie, acţionează cu
viclenie şi făţărnicie, face crime şi nelegiuiri. Trebuie să fii
prudent şi pus în gardă: numai în caz de extremănecesitate, când
ascultarea o cere, poţi face altceva în timpul fixat pentru rugăciune.
Frate preaiubit! Nu lăsa rugăciunea fară un motiv foarte serios. Cel ce
neglijează rugăciunea, îşi neglijează mântuirea; cel ce părăseşte
rugăciunea îşi pierde mântuirea.
Un
călugăr trebuie să fie foarte atent cum îşi organizează viaţa, căci
vrăjmaşul încearcă să-l încercuiască din toate părţile cu vicleniile
sale, să-l înşele, să-l seducă, să-l tulbure, să-l întoarcă de la calea
arătată de poruncile evanghelice, să-l ducă la pieirea vremelnică şi
veşnică. Când duci o viaţă atentă şi trează vei înţelege această
prigoanăînverşunată pe care vrăjmaşul o exercită împotriva noastră cu
viclenie şi răutate. Vom remarca că tocmai în momentul când ar trebui
să ne rugăm, vrăjmaşul ne aduce alte ocupaţii şi ne sugerează că
acestea sunt foarte importante şi nu suferă amânare: în realitate
singurul lucru important este ca monahul să se ancoreze în rugăciune.
In acelaşi timp lucrăturile vrăjmaşului se întorc în avantajul
nevoitorului vigilent: văzând mereu alături de sine pe un ucigaş
înarmat cu un pumnal înfricoşător şi gata de a lovi, bietul călugăr
neajutorat strigă fără încetare către Dumnezeu Atotputernicul cerându-I
ajutor- şi îl primeşte.
Când
duhul rău nu reuşeşte să deturneze în favoarea sa timpul hărăzit pentru
rugăciune, se strădiueşte să-l fure şi să întineze rugăciunea. Pentru
acest lucru se foloseşte de gânduri şi imaginaţii. Cea mai mare parte a
timpului, travesteşte gândurile sub masca dreptăţii, pentru a le
asigura puterea de pătrundere; imaginaţiilor le dă o formă foarte
atrăgătoare. Rugăciunea este furată şi ruinată atunci când, în timp ce
te rogi, mintea nu-i cu totul atentă la cuvintele rugăciunii, ci se
lasă cuprinsă de gânduri şi imagini împrăştiate. Rugăciunea este
întinată atunci când mintea se lasădistrasă de la rugăciune, fixându-şi
atenţia asupra gândurilor şi imaginaţiilor păcătoase sugerate de către
vrăjmaşul. Atunci când îţi vin gânduri şi imaginaţii păcătoase nu le
acorda nici o atenţie. De îndată ce mintea ta le sesizează, închide-o
în cuvintele rugăciunii şi, printr-o rugăciune fierbinteşi atentă,
imploră-L pe Dumnezeu să-i împrăştie pe vrăjmaşii tăi.
Spiritul
cel rău îşi organizează trupele cu o abilitate remarcabilă. In faţă se
află gândurile îmbrăcate în haina adevăruluişi dreptăţii şi imaginile
pe care un ascet fără experienţă le poate socoti, nu numai inofensive,
de inspiraţie duhovnicească sau chiar arătări sfinte şi cereşti. După
ce mintea le-a primit, şi şi-a pierdut libertatea, comandantul trupelor
răufăcătoare aruncă în luptă imaginaţiile în mod voit păcătoase. "După gândurile nepătimaşe, zice Sf. Nil Sorski, vin gândurile pătimaşe: dacă le laşi pe primele să intre, le dai prilej şi celorlalte să forţeze intrarea".
După
ce de bunăvoie mintea şi-a pierdut libertatea, de la prima întâlnire cu
vrăjmaşii, rămâne dezarmată, slăbită, înlănţuită,nefiind în stare să
depună cea mai mică rezistenţă în faţa vrăjmaşilor. Este repede învinsă
şi n-are decât să se supună şi să rămână în robie.
Cînd
te rogi, trebuie neapărat să-ţi închizi mintea în cuvintele rugăciunii
şi să înlături orice gânduri, fie bune, fie rele. Orice gând, oricum
s-ar travesti, din moment ce ne distrage de la rugăciune, aparţine
armatelor străine şi este trimis"ca să înfrunte pe Israel" (l Regi l7,25).
In
războiul nevăzut pe care îngerul căzut îl duce împotriva oamenilor, mai
ales cu ajutorul gândurilor şi imaginaţiilor, se sprijină pe afinitatea
reciprocă ce uneşte păcatele între ele. Acest război nu încetează nici
ziua nici noaptea, dar se înteţeşte atunci când nu ne sculăm la
rugăciune. Atunci, ca să ne exprimăm în graiul Sfinţilor Părinţi,
diavolul adună de peste tot gândurile cele mai împrăştiate şi le
porneşte asupra sufletului nostru. La început ni-i reaminteşte pe toţi
cei care ne-au necăjit sau ne-au rănit; ne alcătuieşte un tablou cât
mai viu al criticilor şi al înfruntărilor la care ne-au supus; ne
sugerează faptul că ripostându-le, nu vom face altceva decât să ne
satisfacem un elementar act de dreptate, de bun simţ,de autoapărare, de
necesitate. Este limpede că vrăjmaşul încearcă să zdruncine însăşi
temelia rugăciunii-bunătatea şi blândeţea-pentru ca edificiul să se
prăbuşească de la sine. Iată cum se petrec lucrurile: omul plin de
pizmă şi care nu iartă greşelile aproapelui său, este absolut incapabil
să se concentreze la rugăciune şi să ajungă la înduioşarea inimii.
Gândurile mâniei împrăştie rugăciunea; o împrăştie în toate părţile,
precum o rafală de vânt împrăştie seminţele pe care agricultorul le
seamănă în ogor. Atunci ogorul sufletului nostru rămâne neînsămânţat,
şi toată strădania nevoitorului e fără rod. Este foarete bine cunoscut
faptul că temelia unei rugăciuni rodnice constă în iertarea ofenselor
şi suferinţelor pe care le-ai suferit, în înlocuirea criticii pe care o
faci altora cu o înţelegere binevoitoare şi, în sfârşit, în a te judeca
pe tine însuţi.
Adesea,
când ne aşezăm la rugăciune, vrăjmaşul ne aduce gânduri şi imaginaţii
de reuşită pământească: ne prezintă slava omeneascăpe care, în sfârşit,
o să o primim ca răsplată a virtuţilor pe care oamenii ni le recunosc;
alteori ne arată tabloul, tot aşa de seducător, al bogăţiilor pe care
le vom avea, şi care ne vor ajuta să creştem în virtute.
Amândouăevocările sunt mincinoase. Ele sunt în contradicţie directă cu
învăţătura Mântuitorului, şi constituie un mare pericol pentru ochiul
interior ce le contemplă şi chiar pentru suflet, care devine infidel
faţă de Domnul său, lăsându-se sedus de către asemenea năluciri
sugerate de diavolul.
în afara crucii lui Hristos nu există biruinţăpentru un creştin.
Domnul a
zis :
"Slavă de la oameni nu primesc... Cum puteţi voi săcredeţi, când
primiţi slavă unii de la alţii şi slava care vine de la unicul Dumnezeu
nu o căutaţi? (Ioan 5,4l-44). Când faceţi fapte bune "nu fiţi ca făţarnicii"
(Matei 6,l6), care fac binele pentru slavă deşartă, care aşteaptă laudă
de la oameni pentru virtuţile lor şi îşi pierd răsplata veşnică (Matei
6,l-l8). "Să nu ştie stânga ta (adică slava deşartă) ce face dreapta ta (adicăvoinţa călăuzită de poruncile evanghelice) şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie"
(Matei 6,3 şi l8)."Nimeni
nu poate să slujească la doi domni, căci sau pe unul îl va urî şi pe
celălalt îl va iubi, sau de unul se va lipi şi pe celălalt îl va
dispreţui; nu puteţi sluji lui Dumnezeu şi lui mamona" (Matei 6,24). "Aşadar oricine dintre voi care nu se leapădă de tot ce are, nu poate să fie ucenicul Meu" (Luca l4,33).
Trebuie să remarcăm faptul că diavolul, atunci când L-a
ispitit pe Dumnezeu-Omul, î-a sugerat gândul plin de mândrie de a
deveni celebru făcând o minune în public şi a încercat să-i pună în
faţa ochilor posibilitatea de a ocupa poziţia cea mai puternică şi
înaltă. Domnul a refuzat amândouă alternativele (Matei 4 şi Luca 4).
Ne-a arătat că la desăvârşire nu se poate ajunge decât pe calea cea
strâmtă a renunţării şi a umilinţei, cale mântuitoare pe care El însuşi
a trasat-o. Trebuie să urmăm exemplul şi învăţătura Domnului care a
respins gândul de mărire şi de bogăţie pământească. Trebuie să refuzăm
plăcerea pe care ni-o provoacă închipuirile de acest fel, căci ele
distrug în noi, concentrarea minţiişi atenţia din timpul rugăciunii şi
deschid porta părerii de sine şi a împrăştierii. Dacă primim gândurile
şi imaginaţiile de mândrie, de zgârcenie şi de dragoste faţă de lume,
dacă nu le respingem, ci le cultivăm şi ne desfătăm cu ele, intrăm în
comuniune cu satana şi puterea lui Dumnezeu care ne ocrotea se retrage
de la noi. Când vrăjmaşul vede că ne-a părăsit ajutorul lui Dumnezeu,
el porneşte împotriva noastră două mari atacuri: cel al gândurilor şi
imaginaţiilor desfrânate, precum şi cel al tristeţii. Dacă rezistăm la
primul, nu vom rezista la al doilea. Este exact ceea ce spune o maximă
a Părinţilor: Dumnezeu îi îngăduie lui satan să ne calce în picioare
până când devenim smeriţi.
Este
clar că gândurile de ură, de a-i judeca pe alţii, de slavă şi de
reuşită pământească, au la origine mândria. Lepădând aceste gânduri,
lepădăm în acelaşi timp mândria. Când smerenia se instalează în suflet,
ea expulzează mândria. Smerenia este maniera de a gândi a lui Hristosşi
din ea se naşte focul Sfântului Duh, prin care se nimicesc şi se alungă
din suflet toate patimile.
Invaziei
gândurilor desfrânate şi plictiselii îi urmează tristeţea, nesiguranţa,
deznădejdea, împietrirea, orbirea, hula şi disperarea. Dacă prinzi
gustul dorinţelor trupeşti, urmările vor fi foarte grave., Părinţii
numesc aceste dorinţe profanatorii templului duhovnicesc al lui
Dumnezeu. Dacă ne desfătăm cu ele, harul lui Dumnezeu ne părăseşte
pentru mult timp şi gândurile şi imaginaţiile păcătoase capătă un
ascendent foarte puternic în noi. Ne covârşesc şi ne ameţesc în aşa
măsură încât nu vom putea atrage harul din nou, decât printr-o pocăinţă
sinceră şi printr-un refuz de a ne lăsa cuprinşi de sugestiile
vrăjmaşului. Un călugăr atent va cunoaşte toate aceste lucruri din
experienţă.
Cunoscând
strategia şi tactica vrăjmaşului în lupta sa contra noastră, ne putem
organiza rezistenţa în consecinţă. Nu vom judeca şi nu vom condamna sub
nici un pretext pe semenul nostru şi vom ierta altora greşelile. Din
momentul în care va încolţi în noi un gând de răutate contra aproapelui
nostru, ne vom întoarce către Dumnezeu rugându-ne pentru el, cerându-i
lui Dumnezeu să fie milostiv cu el şi în veacul acesta şi în cel
viitor. Vom renunţa la noi înşine, adică la slava ce ne vine de la
oameni, la confortul pământesc şi la tot felul de avantaje, şi ne vom
lăsa total în voia lui Dumnezeu, mulţumindu-I şi preamărindu-L pentru trecutul şi prezentul nostru şi punând în mâinile Sale viitorul nostru.
O
asemenea atitudine şi o asemenea orientare ne va sluji, va fi temelie
pentru rugăciune. înainte de a începe rugăciunea, să ne smerim în faţa
fraţilor noştri, să na reproşăm nouă înşine faptul de a-i fi smintit,
şi să continuăm să facem acest lucru pentru păcatele noastre. Săîncepem
rugăciunea prin a ne ruga pentru vrăjmaşi. Să ne unim prin rugăciune cu
umanitatea întreagă şi să-L rugăm pe Dumnezeu să aibă milă de noi şi de
lumea întreagă, nu pentru că noi suntem vrednici să ne rugăm pentru
lume, ci pentru a împlini porunca iubirii care ne este prescrisă :" rugaţi-vă unii pentru alţii" (Iacov 5,l6).
Cu
toate că adevăraţii slujitori ai lui Dumnezeu au de luptat cu multe
sugestii păcătoase aduse de satan şi care răsar din firea noastră
atinsă de cădere, mâna atotputernică a lui Dumnezeu este mereu
prezentăpentru a-i sprijini şi a-i călăuzi. Lupta însăşi este foarte
folositoare, căci ea îi dă posibilitatea călugărului să dobândească o
experienţă monahală, o cunoştinţă clară şi profundă a ravagiilor
provocate firii omeneşti, de către păcat şi de către îngerul căzut;
aceste cunoştinţe îl fac pe ascet să aibă o inimă blândă şi smerită, să
se plângă pe sine şi lumea întreagă.
Sfântul
Pimen cel Mare ne povesteşte despre Sfântul Ioan Colov, nevoitor plin
de Duhul Sfânt, că rugându-se îndelungat lui Dumnezeu, a contenit lupta
provocată de neputinţa firii umane căzute. I-a relatat acest lucru unui
bătrân dăruit cu un deosebit discernământ duhovnicesc, zicându-i:
"mă odihnesc şi nu am nici un război. Şi i-a zis lui bătrânul: du-te,
roagă-te lui Dumnezeu, ca să-ţi vinărăzboiul şi zdrobirea şi smerenia
pe care le aveai mai înainte! Că prin războaie sporeşte sufletul. Deci,
s-a rugat şi după ce a venit războiul, nu s-a mai rugat să-l ia de la dânsul, ci zicea: dă-mi Doamne răbdare în războaie!".
încredinţându-ne
pe de-a-întregul voii lui Dumnezeu, ne arătăm dispuşi să-i împlinim
voia. Prin rugăciune stăruitoare să-i cerem lui Dumnezeu capacitatea de
a-i împlini voia, să-i cerem ca voia Sa, în ce ne priveşte, să se facă
mereu.
Dumnezeu
rămâne nedespărţit de cel ce se lasă în voia Sa. Orice atlet al lui
Hristos simte acest lucru, şi poate mărturisi că-i adevărat, atunci
când se luptă după rânduială, când se luptă lăsându-se călăuzit de
Evanghelie.
2 comentarii:
Frumos, chiar foarte frumos.
Citind aceasta postare mi-am adus aminte de cuvintele parintelui Arsenie Papacioc:"cu diavolul nu se sta de vorba".
Tot parintele spunea ca omul nu a cazut din lipsa de credinta, ci din "dialog" cu diavolul. De asta trebuie sa ne ferim.
Sarut mana parinte!
Multumesc frumos ca ati postat si pentru noi aceste sfaturi de valoare.
Si eu ma lupt cu gandurile in timpul rugaciunii. Ma trezesc dupa minute in sir ca am citit si nu stiu ce, plang si uneori ma simt foarte rau cand vad ca nu reusesc sa ma adun. Doar daca am necazuri reusesc sa ma rog putin, de multe ori nici cele mai simple rugacuni nu le pot spune cu atentia cuvenita.
Doamne ajuta (tuturor)!
Trimiteți un comentariu