Bolta cerească, Raza,
Porumbelul
În partea superioară a
compoziţiei apare o emisferă formată în general din trei zone de culoare
gri-albăstrui în degradé. Aceasta este
reprezentarea iconografică a bolţii cereşti, echivalentă, la nivel simbolic, cu
cerurile deschise.
Această emisferă semnifică
totodată prezenţa lui Dumnezeu, a Sfintei Treimi, prezenţă evidenţiată uneori
şi printr-o mână care binecuvântează. În ceea ce priveşte icoana Botezul
Domnului, aceasta mână reprezintă iconografic glasul Tatălui care s-a auzit
spunând: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit
întru Care am binevoit.”.
Din cadrul acestei emisfere
porneşte o rază de lumină îndreptată
spre Hristos.
Aproape de extremitatea razei, deasupra creştetului
Mântuitorului, este reprezentat într-un contur sferic un porumbel alb - chip al Duhului Sfânt care se arată în momentul
Botezului Domnului „sub pogorământul unei
înfăţişări trecătoare”. (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Arătarea Duhului Sfânt la Botezul
Domnului în chip de porumbel este explicată de Sfinţii Părinţi prin analogie cu
potopul:
„Aşa cum atunci lumea a fost curăţită de păcat prin apele
potopului, iar porumbelul a adus o ramură de măslin în Arca lui Noe, vestind
sfârşitul potopului, şi pacea a revenit pe pământ, tot aşa, Sfântul Duh coboară
în chip de porumbel ca să vestească iertarea păcatelor şi milostivirea lui
Dumnezeu asupra lumii. Atunci o ramură de măslin, acum, milostivirea
Dumnezeului nostru.” (Sfântul Ioan Damaschin)
În ceea ce priveşte reprezentarea
Sfântului Duh ca porumbel în alte icoane decât cea a Botezului, cum ar fi
icoana Pogorârii Duhului Sfânt asupra Apostolilor şi, în special, icoana Bunei
Vestiri, care a dobândit popularitate în sec. al XVII-lea, Marele Sinod de la
Moscova (1666 -1667) dă următoarea explicaţie:
„Sfântul
Duh a apărut în chip de porumbel doar la Sfântul Botez al Domnului în Iordan,
şi de aceea numai în acest context trebuie înfăţişat Sfântul Duh ca porumbel. Pentru
că pe Muntele Tabor a apărut ca nor, şi alteori altfel.” (Documentele sinoadelor de la Moscova
1666 - 1667)
Mântuitorul Hristos
este reprezentat stând în picioare, în mijlocul râului Iordan, ca într-un
mormânt curgător care Îi cuprinde trupul din toate părţile, înţelegând prin
aceasta că nu doar o parte, ci tot trupul Lui s-a scufundat ca semn al
îngropării Lui, pentru că Botezul semnifică moartea Domnului. (conform Coloseni
2, 12)
Însă afundarea nu poate
fi despărţită de ieşire care simbolizează Învierea Sa din morţi. „Cufundarea şi ieşirea sunt chipul Coborârii
la iad şi al Învierii.” (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Chipul Domnului are o expresie blândă și smerită,
arătând, în același timp sobrietate şi concentrare.
Mântuitorul Hristos este
reprezentat fie cu totul dezbrăcat, fie doar cu o pânză albă în dreptul şoldurilor.
Icoanele vechi îl înfăţişează pe Hristos gol, conform textelor liturgice,
subliniind prin aceasta chenoza dumnezeirii Sale: „Se dezbracă Cel care a îmbrăcat cerul cu nori.” (Canonul
praznicului, cântarea a 8-a, Utrenia din ajunul praznicului Botezului).
Se arată în acelaşi timp
şi scopul acestei chenoze pentru că, dezbrăcându-şi trupul, îmbracă astfel
goliciunea lui Adam, şi împreună cu ea pe cea a întregii omeniri, în veşmântul
slavei şi al nestricăciunii.
Cu toate că iconografia
iniţială îl înfăţişează pe Hristos gol, astăzi este mai potrivit să fie
înfăţişat cu o învelitoare în jurul coapselor (variantă adoptată dealtfel şi în
icoana răstignirii Domnului) pentru a sublinia curăţia Celui Care este „singur fără de păcat”.
Mântuitorul Hristos este
înfăţişat făcând un pas înainte către Sfântul Ioan Botezătorul şi plecându-Și
capul sub mâna acestuia. Se arată prin acest gest suprema iniţiativă a Domnului
Care vine de bunăvoie şi cu smerenie, pentru a împlini o rânduială de care El
nu avea nevoie, fiind întru totul fără de păcat, dar arătând prin aceasta că a
venit nu pentru a fi slujit, ci pentru a sluji. El binecuvântează apele
Iordanului, fie cu ambele mâini, fie doar cu mâna dreaptă, sfinţindu-le în
acelaşi timp prin cufundarea Lui.
Sfântul Ioan Botezătorul
este înfăţişat în icoană purtând tunică şi himation sau o haină de păr care îi
acoperă trupul, stând în picioare, pe malul râului, la dreapta lui Hristos și pășind
ferm spre Acesta. El se află în acelaşi timp aplecat în semn de supunere şi
sfială faţă de Cel căruia nu este vrednic să-I dezlege curelele încălţămintei.
Această
ezitare a Boteză-torului în momentul întâlnirii cu Hristos, este sugestiv
redată în slujba Praznicului:
„La repejunile Iordanului venind
astăzi Domnul a strigat către Ioan: nu te teme a mă boteza, că am venit să
mântuiesc pe Adam cel întâi zidit.” (Utrenia, condacul Înainteprăznuirii, glas 4)
Ioan
îl identifică pe Hristos de îndată ce Îl vede: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii.” (Ioan 1,
29)
Cu mâna dreaptă deasupra capului
Mântuitorului, face gestul sacramental specific ritualului Botezului, exprimând
în acelaşi timp şi cutremurul ce l-a cuprins:
„Nu îndrăznesc să ating preacuratul Tău cap,
sfinţeşte-mă Tu, Doamne, cu arătarea Ta dumnezeiască.” (Stihiră la Litie)
În
mâna stângă ţine uneori un sul,
simbolul propovăduirii sale, sau face un gest de rugăciune. Privirea sa se
îndreaptă în acelaşi timp spre înălţime, dovadă a faptului că el însuşi L-a atins pe Hristos, a văzut pe Duhul Sfânt pogorându-se
asupra Lui în chip de porumbel (Ioan 1, 29-34), a auzit glasul Părintelui Ceresc „Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit” (Matei 3,
17), și a mărturisit apoi despre
acestea lumii.
Securea
În partea inferioară a icoanei,
la picioarele Sfântului Ioan Botezătorul este reprezentat un arbust la baza
căruia stă o secure, rezumat cutremurător al învăţă-turii date de acesta
fiecărui nou botezat:
„Iată securea stă la rădăcina pomilor şi tot
pomul care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în foc. Eu unul vă botez cu
apă spre pocăinţă, dar Cel ce vine după mine, vă va boteza cu Duh Sfânt şi cu
foc.” (Matei 3, 10-11)
În
faţa Sfântului Ioan Botezătorul, de cealaltă parte a râului, se află doi, trei
sau chiar mai mulţi îngeri, aplecați, cu aripile lăsate într-o atitudine de slăvire,
de rugăciune și de slujire.
Ideea includerii îngerilor în
icoana Botezului apare cel puţin din sec. al VI-lea, cu toate că prezenţa lor
nu este indicată nici în Evanghelii şi nici în troparul care rezumă
principalele momente ale evenimentului. Textele slujbelor, pomenindu-le
prezenţa, vorbesc despre starea lor („Cetele
îngereşti s-au umplut de mirare, de frică şi de bucurie.” - Tropar, glas 7,
Ceasul al 9-lea), însă nu precizează rolul pe care aceştia l-au avut, astfel
încât acest rol este adesea diferit înţeles şi reprezentat.
Îngerii sunt înfățișați, fie având
mâinile acoperite de propriile mantii, în semn de evlavie şi supunere în faţa
Celui ce se botează, fie purtând ştergare. Obiceiul acoperirii mâinilor este de
origine răsăriteană şi a fost adoptat la curtea din Bizanţ, unde obiectele
înmânate împăratului sau primite de la acesta erau ţinute cu mâinile acoperite ca semn al unui deosebit respect. Acoperirea
mâinilor în iconografie exprimă evlavia şi supunerea faţă de o persoană sfântă.
În unele icoane, ei au rol de slujitori şi ţin în mâini
ştergare, gata să înveşmânteze Trupul Domnului când iese din apă, indicându-se
prin aceasta, încă o dată, faptul că botezul s-a făcut prin scufundare, ceea ce
necesită ştergerea trupului celui botezat la ieşirea din apă.
Deşi
rolul de slujitori ai Domnului nu este clar definit în ceea ce priveşte
momentul Botezului, acest rol se dezvăluie într-un fragment următor relatării
Botezului, în care aflăm că „Iisus a fost dus de Duhul în pustie ca să
fie ispitit de diavol”, iar atunci când diavolul L-a lăsat, „iată îngerii, venind la El Îi slujeau”. (Matei
4, 1; 4, 11)
În
orice caz, prezenţa îngerilor în icoana Botezului, cât şi în alte icoane precum
Naşterea Domnului, Bunavestire, Învierea sau Înălţarea, atestă faptul că cetele
îngereşti au fost martore nevăzute ale petrecerii în trup a Domnului încercând şi ele să pătrundă treptat
înţelesurile tainei celei din veac ascunse
a Lui Dumnezeu.
Iordanul (din limba
ebraică Jarden - care coboară)
Între cei doi versanţi
înalţi, semn al prezenţei Duhului Sfânt, curge râul Iordan cu revărsare mare.
În unele icoane, apa în
care a intrat Hristos Îi acoperă tot trupul până la umeri, în altele, apa
curgătoare a râului apare de o parte şi de alta a înălţimii trupului Său şi sub
picioare, fără a-L acoperi. Acest din urmă mod de reprezentare pare să fie
utilizat pentru a nu strica linia clară a trupului, claritatea fiind unul din
principiile folosite de iconarii bizantini.
Însă, primul mod, mai
vechi de reprezentare a apei, în faţă şi pe ambele laturi ale trupului, este
mai potrivit pentru că are în vedere o claritate superioară a formei trupului.
Arată că Botezul s-a făcut prin scufundare totală în apele Iordanului după cum
spun și Evangheliile. (Matei 3, 16; Marcu 1, 10)
Râul Iordan este
reprezentat aici sub forma unei peşteri întunecoase
(imagine iconografică a iadului), sau a unui mormânt lichid, curgător, care
cuprinde trupul Domnului (chip al înmormântării reprodus în Taina Botezului
prin cufundarea totală).
Regăsim aici motivul peşterii care apare în icoana
Naşterii Domnului, ca loc ce adăpostește ieslea în care se află Pruncul
Hristos, în icoana Răstignirii, sub Crucea în care se află în chip simbolic
ţeasta primului Adam, apoi în icoana Cincizecimii, sub forma unei închisori
întunecate din care se zăreşte silueta unui bătrân împărat, şi nu în ultimul
rând, în icoana Pogorârii la iad, unde peştera întunecată reprezintă în mod
propriu-zis, iadul.
Astfel, prin acest element
de legătură - peştera, se crează contrastul permanent între întunericul în care
se afla omenirea până la venirea Mântuitorului şi lumina dumnezeiască ce
pătrunde în lume odată cu Întruparea Sa.
Tema apei ocupă un loc privilegiat în Sfintele Evanghelii.
Odinioară imagine a morţii (potopul), ea este acum „izvor de apă vie” (Apocalipsă 21, 6; Ioan 4, 14). Odată cu
intrarea lui Hristos în râul Iordan, firea umană împreună cu întreaga creație
își schimbă starea căzută și se sfințesc prin harul Duhului Sfânt.
Făpturile
marine
În unele icoane, sunt reprezentate si anumite făpturi, aşezate în râul Iordan.
În
partea inferioară a icoanei, la picioarele Mântuitorului, sunt înfăţişate
adesea, în dimensiuni discrete, siluetele a două personaje - un bărbat şi o
femeie. Amândoi stau cu spatele la Hristos, iar chipurile lor au o expresie de mare
uimire. Cele două siluete ilustrează texte ale vechiului testament care sunt
prefigurări ale Botezului: „Marea a văzut
şi a fugit: Iordanul s-a întors înapoi.” (Psalmul 113, 3).
Figura bărbătească - un personaj întins în albia
râului, ţinând în mâini un vas din care se varsă apă - este reprezentarea
alegorică a râului Iordan. Personajul
este întors cu faţa de la Hristos, cuprins fiind de o mare uimire, spaimă
chiar, motivul desprins din textele liturgice fiind acela de „a-L fi văzut fără veşmânt pe cel Nevăzut”.
Troparul
explică această prezenţă:
„Întorsu-s-a oarecând râul Iordanului prin
cojocul lui Elisei, înâlţându-se Ilie. Şi s-au despărţit apele într-o parte şi
într-alta şi i s-au făcut lui calea uscată ceea ce era udă, spre chipul
Botezului cu adevărat. Prin carele noi curgerea vieţii cea trecătoare o
trecem.” (Troparul duminicii dinaintea praznicului)
Figura
feminină - o femeie pe jumătate goală, purtând coroană pe cap şi sceptru în mână,
luându-o la fugă călare pe unul sau doi peşti - este o alegorie a mării şi face trimitere la una din
prefigurările Botezului - trecerea poporului iudeu prin Marea Roşie.
În unele reprezentări Hristos
este înfăţişat stând în picioare pe două dale de piatră formând o cruce
(asemănătoare cu porţile iadului din icoana Pogorârii la iad) sub care se află
şerpi cu capetele ridicate, alteori, apare chiar un balaur sub picioarele Lui. Icoana
ilustrează în acest fel, biruinţa lui Hristos asupra puterilor întunericului (a
diavolului și a îngerilor lui) simbolizate prin acești monştri marini - balauri,
șerpi -, puşi pe fugă sau zdrobiţi, detaliu inspirat din Psalmul 13, 14: „Tu ai zdrobit capetele balaurilor din apă.”.
„Plecatu-Ți-ai
creştetul Înaintemergătorului, sfărâmat-ai capetele balaurilor, venit-ai la
repejuni, luminat-ai toate, spre a Te slăvi pe Tine, Mântuitorule, Luminătorul
sufletelor noastre.” (Stihiră la Doamne strigat-am ... şi acum, Vecernia
Mare, glas 2)
„Pe Adam
cel stricat iarăşi îl zideşte în repejunile Iordanului şi capetele balaurilor
celor ascunşi le sfarmă Împăratul veacurilor.” (Utrenia praznicului, cântarea
1, glas 2)
Uneori,
în jurul lui Hristos înoată peşti mici şi chiar copii, însă este de evitat
introducerea în scenă a amănuntelor irelevante.
Toate
aceste elemente acvatice trebuie reprezentate cu discreţie, în proporţii
echilibrate, astfel încât să rămână în plan secund, pentru a nu produce o distragere
inutilă a atenției de la componentele principale ale icoanei care conduc la
adevărata înțelegere a însemnătății praznicului.
3 comentarii:
Excelent! Multumim!
Frumoasa icoana si frumoasa si interpretarea ... inca o dovada ca nu e nimic intamplator in ortodoxie.
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai botezat si lumea intreaga ai luminat, Slava Tie !
Vă citesc şi vă mulţumesc si pentru aceasta postare.
Trimiteți un comentariu