Postul, ca orice infranare de la cele
ale lumii acesteia, de la cele ale vietii biologice, este parte dintr-o
nevointa omeneasca prin care micsoram putin partasia noastra cu materia,
cu biologia. E o taina in om, unde, imputinandu-se puterea acestei
biologii grosolane, se poate da mai mult liber-frau duhului sa-si
exprime ale sale.
Daca vreti, in expresia Sfantului
Pavel, “trupul ravneste impotriva duhului si duhul ravneste impotriva
trupului“. Si poate toti, sau multi dintre noi cunoastem si asta: sunt
momente, care sunt probabil momente de har, cand, daca mancam, parca
“stricam” ceva care misca in duhul nostru, in inimile noastre. Daca mai
avem prea multa partasie cu ale pamantului, parca se risipeste ceva mai
pretios.
Aceasta constientizare poate sa mearga
foarte departe, pana la acele nevointe precum le canta Troparele pentru
sfinti cuviosi, “nevointe mai presus de fire”. Dar, deocamdata, nevointe
pe masura puterii noastre firesti, desi postul nu este post in sensul
adevarat al cuvantului – cum a postit Moisi, cum a postit Ilie, cum a
postit Mantuitorul, patruzeci de zile nemancand nimic. Si au postit si
Parintii nostri din scoala filocalica, ca sa-i zicem asa, de cand cu
Antonie cel Mare, ba poate si inainte. Au postit si patruzeci de zile
si, zic in Patericul Egiptean, si saizeci de zile (si au socotit ca
totusi patruzeci de zile este masura omului cum a aratat-o Hristos,
Dumnezeu cel intrupat). Dar ce numim noi post este un prim pas,
accesibil tuturor.
Este, putem zice, un regim, o dieta.
Vedeti ca postul, ca orice infranare, tine de dragoste. Dragostea cere o
nevointa. Si dragostea celor ale lumii acesteia cere nevointa. Cate
fete tinere astazi nu tin regim ca sa-si pastreze silueta? In masura si
in legile dragostei de care esti cuprins este si masura si legile
infranarii sau nevointei cu care o sa te nevoiesti.
Noi ravnim catre cele ale vietii
vecinice, dar trecem prin nevointe asemanatoare; ne nevoim nu ca sa ne
pastram silueta, nu pentru aceleasi motive ca tinerele care vor sa isi
castige pe cineva in viata aceasta, un sot, ci in primul rand, fiindca
un trup prea greoi nu prea se da rugaciunii. Si chiar pentru motive de
sanatate am putea sa tinem acest post, fiindca sanatatea este
folositoare pentru viata noastra duhovniceasca. Si-n al doilea rand, dar
cu mai multa importanta, pentru a lasa mai mult liber-frau duhului sa
se manifeste.
Deci imi vine sa zic asa: A nu se
intelege ca postul si iertarea sunt destin si vocatie a omului in
Ortodoxie. Postul este o nevointa, un mijloc ca toate nevointele;
iertarea este aicea manifestare a iubirii; iar vocatia omului este
dragostea, care si este destinul omului, in masura si in sensul in care,
cum zice Apostolul, “Dumnezeu este dragoste“. Si-aceasta dragoste este
legea vietii si legea veciniciei.
Pr. Rafail Noica
Un comentariu:
Regretabil e ca si la mine postul este doar un soi de regim alimentar si nu stiu daca asta este pacat, dar stiu ca e pacat ca nu fac mai mult pentru a ma apropia de masura postului deplin.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajuta neputintei mele!
Trimiteți un comentariu