Cu parintele staret IUSTIN MIRON de la Manastirea Oasa
"Rugaciunea trebuie sa treaca prin tine ca sa ajunga la Dumnezeu"
- Ma fac, in fata sfintiei voastre, purtatorul de cuvant al
cititorilor revistei "Formula AS", care ne cer necontenit, prin
scrisori, sfaturi legate de rugaciune. Cum sa ne rugam pentru ca
dorintele noastre sa fie implinite? Exista o stiinta a rugaciunii? O
scara pe care sa ajungem la cer?
- Parintele Teofil de la
Sambata avea un sfat cunoscut printre credinciosi: sa te rogi cum poti,
ca sa ajungi sa te rogi cum trebuie. Din experienta pe care o am, am
invatat si eu ca dascalul cel mai bun al rugaciunii este chiar
rugaciunea. Iti spune ea cum sa te rogi. Tu numai roaga-te. Iti spune ea
ce sa faci, tu numai sa o asculti.
Spunea Sf. Ioan Gura de Aur: "Cum sa iti asculte
Dumnezeu rugaciunea, daca tu nu ti-o asculti?". Daca noi nu ne ascultam,
atunci cand le rostim, propriile rugaciuni, daca nu suntem prezenti in
ele, daca le spunem formal si cine stie unde suntem cu mintea si cu
simtirea in clipele acelea, atunci cum sa asculte Dumnezeu ce-i ceri?
Rugaciunea impune prezenta. Traire integrala, trup si suflet. Rugaciunea
trebuie sa treaca prin tine ca sa ajunga la Dumnezeu. Urcusul nostru
spre Dumnezeu este prin noi insine. Drumul catre Dumnezeu este launtric.
Si rugaciunea, ca sa ajunga la Dumnezeu, trebuie sa mearga pe drumul
acesta. Daca nu ajunge la tine, nu ajunge nici la Dumnezeu.
-
Presupunand ca ai taria aceasta, de a-ti asculta propria rugaciune, de a
ti-o face stapana pe minte, gonind gandurile care te bantuie
necontenit, ce reguli ar trebui sa folosim mai departe, ca sa fim siguri
ca dorintele ne vor fi auzite si implinite? Exista o randuiala a
rugaciunii?
- Rugaciunea este un mod de a fi. Ne raportam la
ea uneori prea simplist, prea utilitarist, ca in paganism, unde preotul
cerea de la zei sa aduca ploaia, comunicai cumva pe interese cu
divinitatea. Rugaciunea inseamna cu mult mai mult. E o convorbire cu
Dumnezeu, pe care il iei partas la viata ta. Iti deschizi sufletul in
fata lui. Te imprietenesti cu el si ti-l iei tovaras de drum. Nu e
potrivit ca de cum incepi sa spui rugaciunea, sa ceri. Sa soliciti ceva.
In primul rand, trebuie sa multumesti. Sa multumesti ca existi, ca ti-a
mai daruit Dumnezeu o zi insorita, ca vezi lumina si frumusetile lumii.
Sunt atatea motive de multumire in viata ta, doar sa ti-o privesti de
mic copil si pana unde esti azi, si vei vedea cat de mult poti sa
multumesti.
Si mai exista o randuiala a rugaciunii: recunoasterea
vinovatiei. Rugaciunea nu poate sa se implineasca daca nu-ti recunosti
vina. Nu poti sa-l incarci pe Dumnezeu cu problemele tale, cu nevoile
tale, cu viata ta, daca nu ti-o asumi. Iar ca sa ti-o asumi, trebuie
sa-ti recunosti greselile. Zilnic ne incarcam cu lucruri bune, cu
lucruri rele, ne tot incarcam. Cand ne incarcam prea mult si ne slabesc
puterile si nu mai putem duce greul, sa luam povara asupra noastra si
prin noi sa o punem, prin rugaciune, asupra lui Dumnezeu. Este un
transfer extraordinar! Descarcarea asta permanenta de toate grijile,
pana ce ramai usor si curat. Prin faptul ca-l incarci pe Dumnezeu cu
poverile tale nu inseamna ca devii nepasator, ca nu-ti mai pasa,
dimpotriva, te raportezi cu atat mai esential si mai corect fata de el.
Dumnezeu vrea sa rezolve toate problemele noastre.
- Ce rugaciuni trebuie spuse la inceput? Cele rostite cu cuvintele noastre, sau cele consacrate, din carti?
-
E foarte bine sa ne rugam cu cuvintele din cartile sfinte, dar e bine
sa ne rugam si cu cuvintele noastre. Rugaciunea prin cuvintele noastre e
mai directa. Nu pot sa nu leg rugaciunea de concretul vietii. "Faca-se
voia ta, Doamne", dar in imediatul existentei mele. Cat priveste ordinea
lor, mai intai se spun rugaciunile consacrate, Crezul, Tatal Nostru, pe
dinafara, cine le stie, cine nu, le citeste din ceaslov sau din cartea
de rugaciuni. Celelalte rugaciuni, exprimate prin cuvintele noastre, le
rostim la sfarsit. Bine ar fi sa citim si cate un acatist.
"Domnul Hristos e intrupat si in clipe"
-
Lumea traieste astazi pe fuga, oamenii sunt grabiti, n-au timp
totdeauna sa citeasca din carti, mai ales dimineta, cand incepe o zi de
munca si griji.
- Oamenii sunt grabiti pentru ca traiesc in
logica lumii care ii inconjoara. De mine depinde sa-mi organizez astfel
viata, incat sa fac loc pentru rugaciune in ea. Graba asta, asa de
tiranica, este artificiala. Daca seara, cand ma intorc de la munca, in
loc sa ma asez in fata televizorului sau a calculatorului, ma integrez
linistit in viata mea de familie, traindu-i rostul firesc, voi avea timp
suficient sa ma odihnesc si voi avea si starea sa-mi spun rugaciunile,
si pe cele de seara, si pe cele de dimineata. Daca traiesc in logica
lumii si-n graba ei, voi ajunge sa mai zic doar un "Doamne ajuta" si
sa-mi fac o cruce, asa cum fac majoritatea oamenilor de azi. Dar iata ca
ce nu pot unii, altii pot, exact in aceleasi conditii de viata. Exista
multi oameni care stiu sa isi faca timp pentru rugaciune, ceea ce
inseamna ca ea depinde de noi, de felul in care ne randuim zilele.
Manastirea Oasa
- Exista un timp anume, o ora a rugaciunii, de care depinde izbanda ei?
-
Sfintii parinti spun asa: cel care se roaga numai cand se roaga, acela
nu se roaga. Acela care se roaga numai cand se roaga e cel ce spune
rugaciunea numai dimineata si seara. Important este sa te rogi si dupa
rugaciune, sa spui rugaciunea si peste zi. Care nu trebuie sa fie lunga.
E de-ajuns doar o clipa. Domnul Hristos e intrupat si in clipe.
- O rugaciune intr-o clipa?
-
Lucrul acesta se dobandeste in timp, prin practica neintrerupta a
rugaciunii si cu deschidere mai mare spre cer. Cerul nu e numai in cer,
cerul e si pe pamant. Odata cu intruparea domnului nostru Hristos, s-a
intrupat cerul si pe pamant. Sa ne deschidem catre cerescul din
pamantesc. Sa fim prin pamant mai deschisi catre cer. Mosii si stramosii
nostri au fost dintotdeauna preocupati sa cucereasca cerul. Astazi, noi
suntem atat de evoluati si de civilizati, incat nu mai stim nici cum sa
cucerim pamantul. Am coborat infinit mai jos fata de ei. Batranii
nostri erau tot timpul cu ochii la cer, voiau sa il cucereasca, sa
cucereasca vesnicia, iar eu, acum, vreau sa cuceresc si sa stapanesc
timpul, imediatul vietii, si ajung macinat de timp. Cu ochii atintiti
asupra lui Iisus, nu ne poate sta nimic inainte. Asupra lui Iisus din
mine, din tine, a lui Iisus din flori si din iarba. Ruptura asta intre
pamantesc si ceresc, asta este marea greseala. De asta nu mai avem timp
si suntem grabiti. Sa incercam sa facem aceleasi lucruri, dar fara
graba, sa le facem cu ochii inaltati catre cer. Asta este dimensiunea
care ne lipseste, ori rugaciunea tocmai asta face. Ne deschide catre
cer. Te deschizi catre Dumnezeu in tine, dar deschizi si locul, pamantul
din jurul tau. Lumea in care traiesti. In toate trebuie sa-i fac loc
lui Dumnezeu. Tot vorbim in ultimul timp despre comunicare, pai si cu
Dumnezeu trebuie mai multa comunicare. Ce-i rugaciunea? Vorbirea cu
Dumnezeu. Trebuie sa vorbim cu el tot timpul. Dumnezeu se culca si se
trezeste cu noi, domnul Hristos merge cu noi la munca, deci sa vorbim
mereu cu el. Raportarea asta la el, mereu la el, e rugaciune. In felul
acesta, nu am nevoie de o ora anume, de un spatiu anume, intreaga mea
viata e rugaciune.
"Rugaciunea coboara singura in inima"
-
Cu toata stradania noastra de a fi elevi silitori, sunt zile in care
rugaciunea ni se refuza. O spunem, dar simtim ca n-are efect. Nu ajunge
la Dumnezeu. Exact ca in pildele biblice, cand fumul jertfelor, in loc
sa urce la cer, se risipeste peste pamant. De ce?
- Nu ca
rugaciunea nu-i primita, dar ea nu trece de mine, e respinsa de mine, de
viata mea. Dumnezeu e ca soarele. El e numai bun, vine tot timpul catre
noi, tot timpul! Spunem pe nedrept cateodata: "M-a parasit!". Nu-i
adevarat, Dumnezeu nu paraseste pe nimeni. Noi il parasim pe el, ne
ascundem, raul se intampla in noi. Zicea sfantul Ioan Gura de Aur ca
rugaciunea se naste din atentie, din prezenta noastra in ea, dar si din
cantitate. N-o sa ajungi niciodata sa te rogi foarte intens si foarte
profund, foarte viu, cu rugaciuni putine. Cu cateva rugaciuni rostite
intr-o zi n-ai facut nimic. Cantitatea devine un obicei si el iti
schimba firea. Sunt multi oameni care zic rugaciunea mergand pe strada.
Se spune ca-n felul asta ea nu se poate interioriza. Ba se poate. Chiar
si mergand, faci un exercitiu al rugaciunii, mintea ta se antreneaza
cumva sa se roage si cand prinzi un context potrivit, ea devine mult mai
puternica si profunda, pentru ca dorinta adresata lui Dumnezeu a fost
exersata indelung. Am spovedit si spovedesc un om care este foarte
depravat, betiv in ultimul hal. I-am spus sa zica rugaciunea lui Iisus
si s-a apucat sa o zica, dar asta nu l-a impiedicat sa se apuce iar de
baut. A venit si mi-a spus: "Da, parinte, m-am imbatat, dar sa stiti ca
am zis si atunci, cazut in sant, rugaciunea".
Rugaciuni si cantari
L-am
certat ca bea, dar in mintea mea l-am si laudat: un om, fie el si beat,
dar care spune rugaciunea lui Iisus in orice imprejurare, e pe calea
cea buna. Rugaciunea lui e primita mai repede ca a mea, care e facuta
dupa program. Chiar am gasit un cuvant undeva, ca Dumnezeu primeste
anumite rugaminti de la pacatosi mai mult decat altele de la drepti.
-
Se vorbeste mult despre Rugaciunea inimii. Aveti vreun sfat despre cum
se poate rosti cu folos? Cum sa-i aprindem cuvintele, cum s-o facem sa
arda cu adevarat?
- Rugaciunea coboara ea singura in inima.
Tu trebuie doar s-o faci. Sa te rogi cu adevarat. Tu lucrezi rugaciunea
si rugaciunea te lucreaza pe tine. Ajungi sa fii locuit de rugaciune,
isi face ea viata ei, inlauntrul tau. Si-ti orienteaza si tie viata dupa
ea. Ca pana la urma, viata rugaciunii e viata lui Dumnezeu in tine.
Prin rugaciune aduci cerul in tine, il aduci in tine pe Dumnezeu.
Dumnezeu locuieste si lucreaza in tine.
- Cand se implineste o rugaciune, cum stiu ca acolo-i Dumnezeu si nu intamplarea?
-
Dumnezeu aduce pacea, bucuria si linistea. Intamplarea trece cum a
venit. Nu aduce odihna aia adanca, asezarea, ocrotirea, speranta... Nici
nu poti defini pana la urma ce stare iti da Dumnezeu. E mai presus de
cuvinte. Doar sufletul poate sa vorbeasca deplin despre ea. Vorba
batranilor, ca nimic pe lume nu e intamplator, e adevarata. Asa este.
Nimic, nimic nu-i intamplator...
"Pune-ti sufletul in fata oglinzii"
-
Puterea rugaciunii e masurata, indeobste, prin implinirea dorintelor.
Am cerut, mi s-a dat. Din cate spuneti, ea pare insa cu mult mai mare.
Infinita! Rugaciunea ne schimba viata. Ne ajuta sa-l aflam pe Dumnezeu
si in noi, dar si in lumea care ne inconjoara, sa-i recunoastem pecetea,
dupa cum spuneti, chiar si in iarba si-n flori...
-
Rugaciunea te face alt om. Chiar se spune despre ea ca e oglinda vietii.
Atunci cand te rogi, vezi cine esti. In rugaciune, incerci sa privesti
la Dumnezeu si te vezi pe tine. Prima data te intalnesti cu tine, dupa
aceea cu Dumnezeu. Iar cu Dumnezeu te intalnesti in tine, nu in afara
ta. Oamenii stau atata vreme in fata oglinzii, sunt asa de preocupati de
infatisarea lor, se straduiesc sa arate bine. Hai sa stam si cu
sufletul in fata oglinzii, sa vedem cum ne-am trezit dimineata, cum
aratam, poate ne e sufletul cam botit si ar trebui sa il aranjam si pe
el, sa ne aranjam caracterul, vointa, sa ne facem frumosi la suflet,
pentru ziua care incepe. Sa plec frumos la drum dimineata! Iti rezolvi
ziua, rezolvandu-ti starea. Iar ziua depinde de rugaciunea ta. Daca
rugaciunea ta nu-i buna dimineata, si-i fuserita, si ziua o sa-ti fie la
fel. Daca vrei sa rezolvi o zi inainte sa inceapa, rezolva rugaciunea,
rezolva-te pe tine prin ea. Pune-ti sufletul in fata oglinzii. Ca sa va
dau un exemplu, la noi in manastire, slujba incepe dimineata la trei.
Terminam pe la opt. Incepem ziua cu cinci ore de rugaciune. Si mai sunt
parinti care se trezesc si la 12, ca sa-si faca pravila personala. Dar
nu ai nevoie de timp de odihna. Te refaci si te odihnesti rugandu-te.
Rugaciunea noastra e respiratia noastra. Il respiram tot timpul pe
Dumnezeu. Rugaciunea a fost si la poporul nostru lege. Prin doua lucruri
am mers inainte si am ramas in istorie: prin rugaciune si post. Astea
sunt cele doua aripi cu care s-a inaltat poporul nostru la cer.
- Suntem in plin postul Pastilor. Exista recomandari anume pentru a ne ruga?
-
Postul Pastilor e o perioada cu totul si cu totul speciala. Rugaciunea
liturgica e mult schimbata fata de restul anului si ea te orienteaza si
in rugaciunea personala. Pe langa liturghia obisnuita de duminica, peste
saptamana se face liturghia darurilor mai inainte sfintite, specifica
doar postului mare. Toate slujbele sunt schimbate, amplificate, dublate
de minunate cantari. E foarte important sa mergem mai des la biserica in
postul Pastilor, ca sa ne integram si sa simtim mai mult. Cel putin o
data pe saptamana sa ajungi la biserica. La manastire, in postul mare,
psaltirea se citeste de doua ori. Nu mai vorbim de faptul ca se fac
peste o suta de metanii intr-o zi. Este o perioada foarte foarte intensa
de viata duhovniceasca.
- Postul sporeste, si el, puterea rugaciunii?
-
Cand postim mai mult, trebuie sa ne si rugam mai mult, altfel se
creeaza un dezechilibru. In post, si incercarile sunt mai mari. Spun
parintii ca in postul mare diavolul iese la lupta cu cei credinciosi, in
frunte cu generalii, cu toate fortele pe care le are. Daca nu postesti,
daca nu te rogi mai mult, te vei intalni cu armata puternica a lui
Satan. Multi oameni vad ca au mai multe ispite si incercari in post. Si
sa fim atenti, mai ales la prima saptamana din post. E perioada cea mai
intensa de infranare la mancare din tot anul. Ar trebui tinut post
negru, de duminica pana miercuri.
- Si mirenii?
-
Mirenii tin, si ei, postul cum pot. Dar macar trei zile ar trebui sa
tina tot omul post negru. Si sunt care tin. In prima saptamana din post,
la noi, la Oasa, vin o multime de tineri, unii casatoriti, vin sa tina
prima saptamana din post cu noi. E plina biserica de
ei. Nu mai putem face metanii, unii de altii. Desi sunt tineri, ei nu
fug de post. Dimpotriva! Fug catre el, catre post. Nu e usor, dar dupa
aceea simti ca zbori.
- Rugaciunea din biserica e mai puternica decat aceea de acasa?
-
Cea mai puternica rugaciune e aceea in care esti tu mai prezent. Dar
daca e sa alegem, rugaciunea de la biserica este mai importanta. In
biserica, in mod obligatoriu, e prezent Dumnezeu cu toti sfintii si cu
toate puterile ceresti. Dar si prezenta mea la biserica este
obligatorie. Mersul duminica la biserica nu-i facultativ. Noi facem prea
multa democratie in biserica. Democratizam si biserica, si familia.
Nu-i corect. Biserica e teocratica, nu democratica. Acolo avem porunci.
Cum spunea si parintele Arsenie Boca: "Noi avem de multe ori mintea care
discuta cu Dumnezeu, in loc sa se supuna fara discutie".
- Nu este oare un comandament prea sever? Dumnezeu pe care il chemam in rugaciunile noastre e bland.
-
Si rugaciunea e blanda. Rugaciunea trebuie sa fie o mangaiere
foarte-foarte subtire a celorlalti. Cum zice Dumnezeu prin prorocul
Isaia: "Mangaiati, mangaiati, pe poporul meu". Cand am citit prima oara
Biblia, n-am inteles: cum adica sa mangaiem poporul? Apoi am gasit o
talcuire la sfintii parinti, care spunea ca prin mangaiat, Dumnezeu
intelege si ne cere rugaciunea. Prin rugaciune, cand te rogi pentru
cineva, il mangai. Cum am mai spus, noi, la Oasa, ne rugam noaptea.
Incepem slujba la trei. Este un sentiment extraordinar ca atunci cand
aproape toata lumea doarme, tu sa te duci sa-i mangai cu rugaciunea, pe
toti. Ramai acolo in varful muntelui, in biserica, dar totodata te duci
si-l mangai pe fiecare, cu rugaciunea ta. Si poate ca unii dintre ei
chiar simt, se trezesc mangaiati si nu stiu de cine. E minunat sa mergi
asa si sa mangai, fara sa stie celalalt. Prin rugaciunea din biserica
pleaca harul, pleaca duhul sfant, e ca un izvor de putere. Tasneste
harul si se duce in lume. Dumnezeu nu vrea sa mearga fara noi sa
sfinteasca lumea, ci numai prin noi, si atunci pleci si tu cu el, peste
tot. Noi, la biserica, ne rugam pentru pacea lumii, ne rugam pentru toti
credinciosii, ii insotesti pe toti cei care calatoresc, te duci pe la
toti cei care sunt bolnavi, acoperi toata existenta lumii prin harul
care vine din biserica. Te duci cu el! Este extraordinar! Daca am simti
efectiv ce se intampla acolo, n-am mai putea pleca din biserica. Asa cum
am patit cu multi tineri care vin in tabere studentesti la noi si nu
mai vor sa plece. Nici acasa, nici la scoala, nici nicaieri. Pur si
simplu nu mai vor sa plece din manastire, dintre rugaciuni. Vor sa plece
cu harul, sa mearga in lume cu el, sa duca pacea si bucuria la toti. Va
dati seama? Faci lucrul lui Dumnezeu si devii ca Dumnezeu. Dumnezeu nu
vrea fara tine, nu vrea pamantul fara tine, trebuie sa-l insotesti peste
tot.
"Dumnezeu n-are nevoie de tanguitori"
- E multa iubire in tot ce spuneti. Cu siguranta ca rugaciunea nu poate exista fara ea.
-
Dintre toate virtutile, rugaciunea inmulteste cel mai mult iubirea. Asa
cum faci cand te intalnesti cu un prieten drag sau cu cineva mult
iubit, caruia abia astepti sa-i spui totul, totul, ca sa te simti dupa
aceea eliberat, asa sa faci si cand mergi sa te intalnesti cu Dumnezeu.
Sa spui rugaciunea cu dragoste. Dumnezeu ne iubeste cel mai mult. Sa
avem o relatie de iubire in rugaciune, sa ne apropiem de Dumnezeu ca de
un prieten drag. Si mai presus de toate, sa nu avem o relatie interesata
cu el. Interesul distruge o relatie. Intre oameni, daca exista interes,
ei nu pot construi o relatie adevarata. Iar daca intre oameni nu se
poate cu interes, nici cu Dumnezeu nu se poate. Alege-l pe Dumnezeu, nu
interesul.
Vedeti cate fete ale rugaciunii exista? Cate consecinte
benefice pentru noi? Mai poti sa nu te rogi? Toate astea le-au trait si
stramosii nostri, de asta s-au lipit de Dumnezeu. Au inteles ca
rugaciunea iti deschide cerul. Prin rugaciune privesti in cer. Este
extraordinar sa privesti in cer mereu.
Nelipsiti de la Oasa: studentii in costume populare
- Sa tragem concluzia ca rugaciunea este marele eveniment al vietii? Taina bucuriei si a linistii sufletesti?
-
Rugaciunea este o nastere continua. O inaltare continua. O iluminare
continua. Asta e adevarata schimbare de care avem nevoie, evenimentul pe
care il asteptam. Asta-i noul care ne adauga zi de zi, care ne face sa
crestem. De fapt, noul e innoirea mea. Noul sunt eu, cel innoit. Eu
maine trebuie sa stralucesc mai mult decat azi. Asta e noul care apare,
noua stralucire din viata mea. Intalnirea cu cerul, intalnirea cu
Dumnezeu. Un eveniment care valorifica toate evenimentele. Care umple de
lumina si de valoare toate intamplarile vietii de zi cu zi. Iti
regleaza toata viata. Cu o conditie: sa fii atent la starea ta de
rugaciune. Rugaciunea este o stare. O stare pe care poti s-o ai mereu.
Chiar si cand nu faci rugaciuni poti sa fii in stare de rugaciune. O
stare pe care trebuie s-o urmarim, s-o atingem. Degeaba spui niste
cuvinte, daca nu atingi starea de gratie, unirea, intrepatrunderea cu
Dumnezeu.
- Beatitudinea, apogeul sufletesc al vietii...
-
Rugaciunea nu inseamna numai sa plangi, inseamna sa si zambesti, sa te
bucuri. Cum spunea parintele Teofil: "Draga, dar Dumnezeu n-are nevoie
de tanguitori". Cand iubesti pe cineva, poti sa nu zambesti? Nu poti,
pentru ca revarsarea asta launtrica iti produce zambetul, zambesti fara
sa vrei. Daca am relatia asta de bucurie cu Dumnezeu, e normal sa
zambesc. Ma trezesc zambind catre el, ma trezesc imbratisandu-ma cu el.
Rasare bucuria in mine ca soarele.