Fragment extras din lucrarea "O noapte in pustie" de
Arhimandritului Hieroteos Vlachos,
Trebuie sa
devii constient de necesitatea curatirii de patimi. Nu trebuie doar sa-ti
doresti sa-i vindeci pe ceilalti, ci sa crezi în acelasi timp, cu putere, ca si
tu, asemenea tuturor, esti plin de patimi. Fiecare patima este un iad.
Rugaciunea
lui Iisus este o doctorie ce curateste sufletul si-l vindeca. Dar asta nu
înseamna ca rugaciunea lui Iisus este esentialul, adica ceea ce curateste si
lumineaza, ci mai degraba mijlocul prin care omul este unit cu Dumnezeu,
singurul Care curateste si lumineaza sufletul. El este medicul sufletelor si
trupurilor noastre, El este „Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul,
care vine în lume” (Ioan 1, 9). Picaturile pentru ochi curatesc vederea, iar
aceasta curatita este capabila sa vada deosebirea dintre obiecte. Cu alte
cuvinte, orice persoana trebuie sa-si doreasca sa fie curatita, sa se schimbe
si, prin rugaciune, sa ceara luminare de la Dumnezeu.
— Crezi
ca noi, cei care traim în lume putem face ceea ce fac calugarii
pentru
aceasta dumnezeiasca lucrare a rugaciunii?
— Chiar daca nu
faceti exact ceea ce fac ei si voi trebuie si puteti reusi multe. Sigur,
trebuie lamurit ca alta este rugaciunea mintii si alta a rosti rugaciunea lui Iisus.
Cu alte cuvinte rugaciunea mintii, asa cum o practica unii isihasti, presupune o
viata fara griji si fara tulburari. Presupune liniste si multe altele. Daca nu puteti practica rugaciunea mintii
în lume – si acest
lucru este
foarte greu – trebuie sa va rugati cu rugaciunea lui Iisus în anumite momente,
bine stabilite, sau sa o spuneti de câte ori puteti. Acesta va va face mult bine.
—Îmi
poti arata câteva modalitati practice si folositoare?
— Separat de
slujbele bisericesti, ar trebui sa-ti dedici anumite momente special pentru a
practica rugaciunea lui Iisus, pentru a chema neîncetat numele lui Iisus. Sa începi putin câte putin si sa
continui potrivit cu setea ta duhovniceasca si harului ce-l simti. Poti începe
prin a rosti rugaciunea o jumatate de ora înainte de rasaritul soarelui si o
jumatate de ora seara, dupa rugaciunea de seara, înainte de culcare. Este
necesar sa existe un program statornic, ce nu trebuie încalcat cu nici un chip,
nici macar pentru lucruri bune. Este posibil, spre exemplu, ca tocmai în acel
moment sa vina cineva sa se spovedeasca. Daca nu este bolnav, sau daca nu este
neaparata nevoie, sa nu amâni momentul ce l-ai stabilit dinainte pentru rugaciunea
lui Iisus. La fel si cu lucrurile bune. Este necesara si o încapere linistita si
izolata, unde sa nu se auda zgomote, si acolo sa începi sau sa lucrezi
rugaciunea lui Iisus, cum am spus mai înainte. Adica la început trebuie sa
încalzesti inima sau sa citesti o scriere a Sfintilor Parinti, care sa dea
nastere smereniei si apoi, fie cu buzele, fie cu mintea sau cu inima, potrivit
cu nivelul duhovnicesc, spui rugaciunea lui Iisus. Cu timpul, momentul acordat
rugaciunii lui Iisus va spori si va îndulci inima si vei tânji dupa el. Dar
repet, la început avem nevoie sa ne silim pe noi însine sa spunem rugaciunea
chiar si pentru scurt timp. Ne va face mult bine.
—Este
deajuns aceasta scurta vreme?
— Nu este
suficienta, dar când exista dorinta si smerenie, Dumnezeu împlineste ceea ce lipseste
rugaciunii. Daca Dumnezeu arata atâta milostivire pentru caderile noastre, nu
va fi El nespus de milostiv cu noi în stradania noastra de a ne transforma? El
împlineste orice lipsa. Ia aminte si situatia fiecaruia dintre noi. S-ar putea
ca o ora din rugaciunea ta sa se bucure de mai mare binecuvântare decât multe
ore ale unui calugar, pentru ca tu esti ocupat si cu alte lucruri. Am admirat
discretia acestui calugar aghiorit, a acestui înger întrupat. Distinge cu o
îndemânare admirabila toate problemele si le desluseste pe fiecare în parte.
— Sa stii,
însa, a continuat el, ca în timpul rugaciunii, cum am spus mai înainte,
diavolul îti va aduce multe ispite. Vor aparea multe întâmplari care sa te determine
sa te opresti din rugaciune. Dar mai trebuie sa stii si ca Dumnezeu te încearca
prin aceste ispite ca sa vada daca ai într-adevar vointa de a lucra rugaciunea
lui Iisus. Într-un asemenea caz, daca te silesti Dumnezeu va veni în ajutorul
tau si va îndeparta toate greutatile.
—Dar,
Gheron, daca în timpul rugaciunii, îmi vin în minte gânduri de a face altceva,
de exemplu de a pregati o predica sau o omilie sau sa fac ceva pentru dragostea
fratelui meu, trebuie sa le parasesc? Sa nu fac nimic, nimic?
— Da, trebuie
sa le parasesti. Caci chiar si atunci când vin gânduri bune în timpul rugaciunii
(ma refer la timpul fixat pentru rugaciune), pot fi folosite de catre cel rau
ca sa ne tulbure rugaciunea. Daca diavolul îsi da seama ca suntem gata sa parasim
rugaciunea lui Iisus pentru astfel de lucruri, ne va aduce multe asemenea gânduri
în acel moment, pentru a ne face sa o amânam. Dar în acest caz, nici nu ne rugam,
nici nu suntem curatiti, nici nu studiem si nici nu ne folosim cu adevarat fratii.
Caci pregatirea unei predici, care a înlocuit rugaciunea, este fara roade. Nu
le va folosi fratilor.
—
Se întâmpla uneori ca ne întoarcem la chiliile noastre istoviti, dupa ce am cheltuit
multa energie, si nu ne mai putem ruga dupa rânduiala obisnuita. Ce ar trebui
sa facem în aceste cazuri?
— Nici atunci
n-ar trebui sa renuntam la rugaciunea lui Iisus. Sfântul Simeon
sfatuieste ca slujirea fratilor sa nu fie motiv de a ne lipsi de rugaciunea lui
Iisus, deoarece atunci pierdem multe. Nu trebuie sa gasim niciodata scuze sa evitam
rugaciunea. „În slujire osteneste-te pe masura puterii tale, iar în chilia ta nevoieste-te
în rugaciune cu smerenie, priveghere si lacrimi neîncetate. Si sa nu ai în
minte ca azi am trudit peste poate, deci sa scurtez rugaciunea pentru istovirea
trupului. Fiindca îti spun ca nu conteaza cât te silesti pentru altii, peste
puterile tale. Caci a te lipsi de ceva atât de însemnat ca rugaciunea, mare
nesocotinta este”. O jumatate
de ora de rugaciune a lui Iisus valoreaza cât trei ore de somn adânc. Îndelunga
rostire a rugaciunii lui Iisus îl odihneste pe om si-l calmeaza. Chiar si din
acest punct de vedere, este o doctorie întaritoare pentru organism.
Asadar dragul
meu parinte, înveleste-ti toate lucrarile în mantia de aur a rugaciunii lui Iisus.
Multi au necazuri si destui frati se mâhnesc si sufera în nevointa lor duhovniceasca
din cauza faptului ca lucreaza mai mult cu ratiunea, iar nu cu inima. Se
chinuie cautându-si gândurile, pe când daca traiesc în har, gândurile vin, pur
si simplu revarsându-se ca un râu învolburat. De aceea se cearta între ei
fratii si nu au pace, de aceea, atunci când sunt nedreptatiti, se mâhnesc iar
nu se bucura potrivit poruncii lui Hristos. Deoarece nu au nici o legatura cu
rugaciunea lui Iisus. Sfântul Nicodim Aghioritul, urmând o traditie lunga de
câteva secole, spune ca episcopul ar trebui sa fie ales din rândul calugarilor.
Având întelegere calugareasca, el nu se tulbura de nedreptatiri, defaimari,
învinuiri sau ocarile oamenilor, fiind el însusi primul care recunoaste propria
sa pacatosenie si se învinovateste singur. Astfel el dobândeste toate roadele
pe care le-am mentionat mai înainte, mai ales dragoste, care se revarsa
împreuna cu mult har, si libertate fata de caderea în pacat, dupa cum spun
Parintii.
—Ce
întelegi, parinte, prin întelegere calugareasca?
— Înteleg
ascultare, smerenie, plângere de sine însusi si o sete nepotolita pentru
rugaciunea lui Iisus. Si în mod deosebit ascultare de Batrânul duhovnic. Calugarul
trebuie sa fie smerit fata de toti oamenii si smerenia lui trebuie legata de lupta
pentru curatirea de patimi. Nu trebuiesc încercate multe lucruri caci, din nefericire,
în aceasta chestiune suntem influentati de diferite erezii. Cea mai mare lucrare
este sa dobândesti smerenie si sfintenie. Atunci suntem cu adevarat bogati.
Biserica nu este un birou de servicii sociale, ci este
vistieria harului dumnezeiesc. Preotii nu sunt asistenti sociali, ci sunt cei
ce calauzesc poporul lui Dumnezeu. Si acest lucru nu se poate face decât cu
smerenie si sfintenie.
Fara sfintenie si smerenie chiar si cea mai mare lucrare
sociala este curând distrusa, în timp ce, daca avem viata smerita si sfânta,
chiar si cea mai mica lucrare sociala dobândeste dimensiuni extraordinare. Cu smerenia trebuie împletita si plângerea
de sine, adica auto-învinovatire. Trebuie sa fim primii care sa ne învinovatim.
Respectul pe care ceilalti ni-l arata, sa întelegem, se cuvine preotiei iar nu
persoanei noastre, pe când învinuirile se cuvin starii noastre pacatoase iar nu
preotiei. Asa vom avea pace si mult har de la Dumnezeu, si vom alunga orice motiv
care ne face sa ne urâm fratii.
Deasemenea
trebuie sa fie si o sete nepotolitapentru rugaciunea lui Iisus. Sa nu
consideram rugaciunea lui Iisus ca pe ceva ocazional, ci drept însasi viata
noastra. Trebuie sa ne miscam înlauntrul rugaciunii. Iar teologia si predica sa
ni se nasca înlauntrul lucrarii sale sfinte. Ar trebui sa avem propriul nostru
program, pe care sa-l respectam în fiecare zi. Când traim în acest fel, lumea
are folos peste masura. Oricine ar fi, preot sau episcop, ar trebui sa aiba
întotdeauna o singura preocupare: sa nu-si piarda calugaria. Scrie în
„Pateric”: „Se spunea despre Avva Netras, ucenicul lui Avva Siluan, ca si când
sedea în chilia sa la muntele Sinai, cu masura se ocârmuia pe sinesi dupa
trebuinta trupului. Iar când s-a facut episcop la Faran, mult se strâmtora pe
sinesi spre viata cea aspra. Si i-a zis lui ucenicul sau: Avvo, când eram în
pustie, nu te nevoiai asa. Si i-a raspuns batrânul: acolo era pustie si liniste
si saracie si voiam sa chivernisesc trupul, ca sa nu ma bolnavesc si sa caut
cele ce nu aveam. Iar aici este în lume si pricepere si de ma voi bolnavi aici,
este cine sa ma sprijineasca, ca sa nu pierd calugaria”. Acei ce au întelegerea
unui calugar, simt nevoia sa primeasca binecuvântare, orice lucrare ar avea. Si
pe toata durata acesteia, pâna la încheierea ei se încredinteaza unui episcop
ori unui povatuitor duhovnicesc, pentru ca acestia sa vegheze asupra lor si
sa-i îndrepte în ceea ce fac.
Nu doresc
rasplata pentru aceasta, pentru ca cel ce este slavit sau rasplatit mai mult decât
merita, mult pagubeste. Da, parinte. Si oriunde ai fi, pe strada, în masina,
sau în orice alta parte, sa spui rugaciunea lui Iisus: „Doamne Iisuse
Hristoase, miluieste-ma pe mine, pacatosul” si „Preasfânta Nascatoare de
Dumnezeu, mântuieste-ma”. Ar trebui sa mergem des la Sfânta Liturghie,
pregatiti asa cum se cuvine si sa ne împartasim cu Preacuratele Lui Hristos
Taine. Toata zidirea Îi multumeste si Îl slaveste pe Dumnezeu. Un preot care nu
liturghiseste este în dezacord cu aceasta minunata lauda. Bine ar fi ca, din
când în când, sa se cânte canonul Domnului nostru Iisus Hristos ce se afla
scris în Ceaslov, asa cum bine ar mai fi sa se citeasca si acatistul Domnului
nostru Iisus Hristos aflat la sfârsitul cartii „Razboiul nevazut” a Sfântului
Nicodim Aghioritul. El ne îndeamna staruitor sa chemam deseori, prea-dulcele,
datatorul de bucurie si izvorâtorul tuturor bunatatilor, mântuitorul nume al
Domnului Iisus Hristos, nu doar cu buzele, ci si cu inima si mintea.
Ai de
asemenea, marea îndatorire de a te ruga si pentru ceilalti, deoarece tu esti
cel caruia Dumnezeu i-a încredintat poporul Sau. De aceea este datoria ta sa te
retragi si sa te rogi.
Un comentariu:
Sfaturi si lamuriri deosebite.Multumim parinte!
Trimiteți un comentariu