Nădejdea, ca virtute, este absolut necesară pentru mântuire. Ea întăreşte întreaga
fiinţă a creştinului în Dumnezeu, într-o încredere necontenită în purtarea Lui
de grijă; dă putere sufletului în faţa tuturor greutăţilor care-l asaltează, pentru
a-l desparte de Dumnezeu. “Nădejdea în
Dumnezeu desface mintea de toată împătimirea după cele pământeşti; în sfârşit
mintea desfăcută de acestea va avea iubirea către Dumnezeu” - ne spune sf.
Maxim Mărturisitorul.
Omul simte că trăieşte atunci când are o motivaţie.
Motivaţia îi dă putere sufletului să-şi
împlinească dorinţa. Cu toate acestea, sufletul omului este suflare dumnezeiască
şi nu se poate împlini prin lucruri materiale şi mărginite. Sufletul omului se
împlineşte doar în relaţie cu Dumnezeu. Nădejdea în Dumnezeu nu este doar
această motivaţie, ci aceea care îl ajută pe om să se împărtăşească din voia lui Dumnezeu, luminându-l
şi dându-i sens vieţii.
Din punct de vedere lingvistic, nădejdea este încrederea
sau convingere că ceea ce facem sau dorim se va realiza. Dacă ne raportăm la
persoane, nădejdea este încrederea în sprijinul pe care ni-l oferă în anumite
situaţii critice ale vieţii. Astfel nădejdea este o forţă interioară care ne dă
tăria să înaintăm spre scopul suprem al vieţii, care este Hristos. În viaţa
duhovnicească, unde constatăm atâtea neputinţe omeneşti, nădejdea îndreptată
spre Dumnezeu este vitală. Sfântul Evanghelist Ioan ne aminteşte un cuvânt al
Mântuitorului prin care este subliniată necesitatea de a ne pune nădejdea în
Dumnezeu: “fără Mine nu puteţi face nimic.”
(Ioan 15,5)
Lucrările
lui Dumnezeu în om, după învăţătura sfinţilor părinţi, se numesc virtuţi. Dacă
pomul se cunoaşte după roadă (Matei 12,33), tot astfel, şi virtuţile se cunosc după
lucrarea harului lui Dumnezeu. Virtuţile sunt legate între ele, se cultivă şi
se suţin unele pe altele, deoarece provin din acelaşi Duh Sfânt. Nădejdea nu
poate exista singură, ci doar împreună cu alte virtuţi. Sfântul Ioan Scărarul vede
o împletire între nădejde, credinţă şi dragoste, împletire care strânge şi
întăreşte legătura tuturor ostenelilor duhovniceşti. “Credinţa poate să facă şi să zidească toate. Nădejdea este mereu
înconjurată de mila lui Dumnezeu, al cărui sprijin avându-l nu va putea fi
niciodată ruşinată. Dragostea nu cade şi nu se opreşte în alergarea sa.”
Câtă lumină împărtăşeşte nădejdea în Dumnezeu putem înţelege
privind la Maica Domnului, cea care s-a împărtăşit deplin din toate virtuţile. Începutul
virtuţilor ei a fost sădit de părinţii săi Ioachim şi Ana, care, întristaţi
fiind pentru nerodirea lor, au nădăjduit la mila lui Dumnezeu aducându-şi
aminte de Avraam şi Sarra şi de ceilalţi câţi făcuseră experienţa unei astfel
de întristări pentru lipsa de copii. Însoţiţi de credinţă nu au lăsat
rugăciunea până nu au primit certitudinea că le-a fost ascultată. Lucrarea lor duhovnicească,
plină de rugăciune şi nădejde a influenţat şi sufletul copilei lor, căci, Maica
Domnului este cea prin care avea să lucreze virtutea.
Sfântul
Grigorie Palama vorbeşte despre viaţa isihastă a Maicii Domnului, viaţă începută
din momentul închinării ei la templu. Tradiţia bisericii relatează momentul
când Maica Domnului,- adusă fiind la templu de către părinţii Ioachim şi Ana pentru
a fi afiorisită Domnului - a intrat în Sfânta Sfintelor unde nu intra decât
Arhiereul, şi acesta o singură dată pe an cu pregătire specială. Această
retragere a Maicii Domnului în Sfânta Sfintelor este văzută de Sf. Grigorie
Palama ca o lucrare isihastă. Lucrarea Isihastă este lucrarea de retragere a
omului din lume pentru a putea sta în linişte, la rugăciune cu Dumnezeu.
Rugăciunea Maicii Domnului, nu era rugăciunea isihaştilor din perioada creştină,
care practicau “rugăciunea lui Iisus”, ci era rugăciunea unei copile curate şi
dornice de comuniune cu Dumnezeu.
Tot
tradiţia biserici ne spune că, Maica Domnului se ruga, în perioada şederii ei
la templu, să fie învrednicită pentru a fi slujitoarea acelei femei care va
naşte pe Mesia - cel mult profeţit şi aşteptat în popor. Nădejdea Maicii
Domnului a fost împlinită mai mult decât dorea, căci Dumnezeu a învrednicit-o
să devină ea însăşi, cea care a născut pe Mesia. Cu toate acestea, Maica
Domnului s-a numit pe ea, cu smerenie, “Roabă a Domnului”. Rugăciunea în isihie,
precum şi smerenia au luminat-o, - cum nimeni dintre oameni nu a mai fost
luminat, - căci Hristos I s-a arătat Maicii Domnului în iubirea Sa dumnezeiască
şi ea L-a văzut aşa “cum este”!(I
Ioan 3,2) Nu l-a văzut ca pe un copil sau ca pe un om matur, ca pe un învăţător
sau ca pe un prooroc cum îl vedeu ceilalţi. În Iisus a văzut pe Dumnezeu-omul. În
toată viaţa ei nu
s-a raportat la Iisus ca la fiul său, ci ca la Dumnezeu. Deşi evangheliştii o
numesc “Maică a Domnului”, ea se considera “Roaba Domnului”. Este singura care
L-a cunoscut deplin pe Iisus ca Dumnezeu, iar nu prin ghicitură.
Rugăciunea
în isihie (linişte) şi ferirea de păcat (pe cât este posibil omului) luminează
şi întăreşte sufletul spre nădejdea în Dumnezeu. Pentru omul din lume, isihia
este posibilă fragmentar, doar în timpul rugăciunii, când stă de vorbă cu
Dumnezeu, prin izolarea de gândurile cotidiene
şi a patimilor.
Împărtăşindu-ne
teoretic din învăţătura despre nădejde, ce vom zice atunci când ne vor cuprinde
bolile, grijile zilnice sau deprimările? Ce vom face în faţa ceasului morţii?
Cultivând
nădejdea vom zice că Dumnezeu a făcut pe om întreg, din nimic, a vindecat boli
de nevindecat. La El este, nădejdea însănătoşirii noastre; iar despre grijă,
tot El, prin David ne-a încredinţat ”Aruncă
spre Domnul grija ta şi El te va
hrăni;”( Psalm 54,25); deprimării, care încearcă să ne închidă sufletul în
întunericul iadului de unde ni se pare că nu mai este ieşire, îi vom pune
înainte cuvintele Domnului încredinţate Sf. Siluan Atonitul: “Numai cei mândri suferă de la demoni, … Ţine
mintea ta în iad şi nu deznădăjdui!”; iar în pragul morţii vom striga către
Dumnezeu: "Tu eşti nădejdea mea, partea mea eşti în pământul celor vii".( Psalm
141,5)
Dumnezeu
a dat omului ştiinţă şi pricepere pentru a le lucra în folosul său, nu pentru a
se încrede în ele.
“Pune-ţi nădejdea în Domnul din toată inima ta şi nu te bizui pe priceperea
ta.” – ne sfătuieşte Înţeleptul Solomon.(Pildele 3,5) Iar pe cei ce se
încred în ei înşişi şi în simţămintele lor, acelaşi Solomon, îi numeşte “nebuni”. (Pilde 28,26).
Nădejdea
trebuie cultivată prin rugăciune, lectură duhovnicească, meditaţie, cugetarea
la binefacerile lui Dumnezeu, la vieţile
sfinţilor, ş.a. De asemenea, ea trebuie
cultivată şi în împrejurările concrete ale vieţii: să ne încurajăm unii pe
alţii atunci când avem un necaz, atunci când ne încearcă bolile sau atunci când
ne simţim părăsiţi, ş.a. Cu cât viaţa omului este mai curată, mai în acord cu
voia lui Dumnezeu, cu atât nădejdea lui este mai puternică, mai sigură. Totuşi,
nici unul dintre noi, cei muritori nu putem spune că avem certitudinea absolută
a mântuirii noastre, ci toţi trebuie să mărturisim împreună cu Sfântul Apostol
Pavel: "Prin nădejde ne-am mântuit"
(Rom. 8. 24).
Îl rugăm pe Dumnezeu să ne
întărească voinţa noastră spre voinţa Lui ca să putem spune cu tărie şi simţire
sufletească: “Nădejdea mea este Tatăl,
scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, treime Sfântă,
Slavă ţie!”
Un comentariu:
Cuvant pentru suflet. Multumim!
Trimiteți un comentariu