- Sunt oameni care sunt legați de persoanele de acasă și vor să devină
călugări. Sunt dezbinați în ei înșiși. Un braț al balanței dragostei îi
abate dintr-un loc și celălalt braț de dincolo. Aceștia dacă ar putea să
se desprindă de dragostea lor trupească, ar face mari progrese, fiindcă
au dragoste înlăuntrul lor.
-
Când la rugăciune nu simțim mângâiere, atunci se întâmplă ceva. Va
trebui să ne pocăim și să ne îndreptăm. Nu este așa cum spun unii că
acest lucru se întâmplă din pizma diavolului, ci e ca și cum ne-ar spune
Dumnezeu: „Nu te înțeleg în felul în care vorbești”. Rugăciunea, ca și
dumnezeiasca Liturghie este hrană tainică. De aceea are nevoie de
pregătire de mai înainte, de conștiință curată.
-
A venit cineva și mi-a zis că a citit câteva cărți despre rugăciune și
apoi s-a apucat să le aplice, cu rezultatul că a început să-l doară
inima. I-am spus: „Nu ai material pentru smerenie (adică păcate)?
Smerește-te, atunci vei simți mila lui Dumnezeu ca pe o necesitate și
rugăciunea va curge de la sine, fără silire”.
-
De multe ori curățenia trupească este masca tuturor patimilor.
-
Nu mă înspăimântă că are cineva multe patimi, mă înspăimântă totuși
când nu intră în el neliniștea cea bună, ca să înceapă lupta și să ia
aminte să se îndrepte. Din clipa în care se cunoaște cineva pe sine și
își identifică patimile, gata s-a terminat. Se obișnuiește cineva cu un
mod de viață și obiceiul devine o a doua fire. Apoi este greu să se
schimbe. Poate să îmbătrânească cineva lângă un om sfânt și să nu se
îndrepte.
-
Dumnezeu vrea să Îl rugăm să intervină să ne ajute, pentru că El respectă libertatea noastră.
-
Omul sporit duhovnicește înțelege dispozițiile celorlalți, dacă de
pildă vor să profite de el, să-l fure etc. Pune însă gândul cel bun, cum
că celălalt are nevoie și cel sporit nu se apără. Sfântul are o
dispoziție care înțelege dispozițiile celorlalți.
-
Dacă nu există pocăință sinceră și smerenie pentru a simți omul mila
lui Dumnezeu ca pe o necesitate, numai faptele exterioare și silința
conduc la înșelare.
-
Mintea noastră, atât cât este cu putință, să se afle mereu aproape de Dumnezeu și să gândească întotdeauna binele.
-
Când semănăm un pumn de grâu, vom lua, să zicem, zece kilograme, la fel
și când semănăm spini, vom culege spini. Cel care face fapte bune,
acestea vor naște și alte fapte bune și cine face păcate acestea vor da
naștere la alte păcate, mai multe.
-
Trupul îmbătrânește dar inima (adică poftele bune sau rele) nu îmbătrânesc.
-
În pustie se simte cineva mic și când întâlnește un om, îi arată mare dragoste, chiar dacă este un necunoscut.
-
Mândria este în esență lipsa dragostei, iubire de sine.
-
Am spus unui tânăr căsătorit, care spunea că monahismul nu este taină,
ci numai nunta este taină, că monahismul este una dintre tainele
Bisericii triumfătoare, fiindcă încă din viața aceasta trăiește viață
îngerească.
-
Nu trebuie să urmărim plăcerea la rugăciune, fie ea și duhovnicească.
Fiindcă atunci este ca și cum l-am iubi pe tatăl nostru, fiindcă ne dă
caramele și ciocolată. Mai înaltă este pacea.
-
Diavolul, fiindcă este întunecat, poate înțelege numai gândurile
noastre întunecate pe care el ni le strecoară în minte. Dar gândurile
luminoase nu poate să le înțeleagă și nici să urmeze gândului nostru.
-
Mulți care au fost înșelați și diavolul i-a făcut profeți, aceștia nu
au început de la pocăință și de la luarea aminte la sine, ci au căutat
postiri, privegheri, ca să se sfințească.
-
Cel care participă la durerea cuiva și îi spune ceva ca să-l mângâie,
lucrul acesta este ca o rugăciune și de multe ori se și împlinește.
-
Cei care se sinucid au egoism. Le întuneca diavolul mintea, îi duce la
deznădejde și îi conduce la sinucidere. Când însă există smerenie, chiar
să fie pricina unui scandal, nu se sinucide omul. Dacă cineva pătimește
de vreo boală mintală și se sinucide, este îngăduit să fie înmormântat
în cimitir, are circumstanțe atenuante.
-
Toți cei care s-au sfințit nu au avut toți bătrâni sfinți, dar au avut gânduri sfinte.
-
Rugăciunea este ca paratrăznetul care abate trăsnetele. Ea abate mânia
lui Dumnezeu. Datoria monahului este să se roage pentru el însuși și
pentru lume.
-
Smerenie are acela care orice bine ar face îl uită imediat și cel mai
mic bine care i se face îl consideră foarte mare și simte recunoștință
pentru el.
-
Monahul să spună smerit cugetul său, fără să dea explicații.
-
Psaltirea este o carte inspirată de Dumnezeu, plină de pocăință. David
seamănă cu cineva care, fără a fi arhitect, a făcut o clădire pe care
toți o admiră.
*** Din tradiția ascetică și isihastă a Sfântului Munte, 2011
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu