Mărturisesc înaintea lui Dumnezeu, Celui
închinat în Sfânta Treime, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, înaintea
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria, înaintea tuturor
îngerilor, a tuturor sfinţilor lui Dumnezeu şi înaintea sfinţiei voastre părinte,
că eu păcătosul, în toată clipa şi în tot ceasul am greşit înaintea lui Dumnezeu
cu păcatele şi răutăţile mele pe care le mărturisesc:
Credinţa
1.
Nu am crezut în
Dumnezeu, şi nu m-am raportat la El ca la persoana dumnezeiască, ci ca la o
putere extraodinară;
2.
Intentionat am
tăgăduit existenţa lui Dumnezeu, declarându-mă ateu;
3.
Mai am îndoială
în existenţa Lui, şi în învăţătura bisericii;
4.
M-am împotrivit
voit învăţăturii Bisericii cuprinse în Sfânta Scriptură, Sfânta Tradiţie şi
istorie;
5.
Am refuzat
cuvântul lui Dumnezeu, socotind Scriptura invenţie omenească;
6.
N-am vrut să aud
vorbindu-se despre Dumnezeu, credintă, religie;
7.
Am negat
existenţa sufletului, a îngerilor, susţinând că sunt nascocirile preoţilor;
8.
Am avut gânduri
de hulă împotriva lui Dumnezeu, a Maicii Domnului, a Sfinţilor sau a altor
lucruri sfinte (trebuiesc spuse gândurile de hula);
9.
Am ţinut
calendarul pe stilul vechi, crezând mai mult în calendar decât în învăţătura
Bisericii Ortodoxe;
10.
Am fost naş la
Botez sau la Cununie la persoane de altă credinţă;
11.
Am participat la
slujbe cu cei de alte credinţe şi m-am rugat împreună cu ei, căzând sub
afurisenia Bisericii;
12.
M-am lepădat de
Dumnezeu cu cuvântul, cu gândul, chiar şi în scris, trecând la alte confesiuni,
religii sau grupări oculte;
13.
M-am lepădat
de Biserica Ortodoxă, trecând la alte
credinţe eretice, sectare, schismatice sau filosofi orientale, printr-un ritual
de-al lor;
14.
Am practicat
yoga, bioenergie, parapsihologie, radiestezie, telepatie, hipnotism, spiritism,
meditaţie transcendentală, zen, budismul şi alte asemenea acestora. Am îndemnat
şi pe alţii la aşa ceva.
15.
Am crezut în
filosofiile orientale ( Budism, Zen, Hinduism, s.a.) şi în învăţătura lor
(reincarnare, karma);
16.
Am avut îndoieli asupra
credinţei Ortodoxe în ce priveşte cinstirea Maicii Domnului, a Sfintei Cruci, a
Sfintelor Icoane, a Sfintelor Moaşte, a sfintelor Taine (Botezul, Mirungerea,
Pocăinţa sau Spovedania, Împartaşania, Preoţia, Nunta şi Sfântul Maslu) sau a
altor învăţături ortodoxe;
17.
Am batjocorit
semnul Crucii, facându-l strâmb când m-am închinat;
18.
Nu m-am ruşinat
de Dumnezeu când păcătuiam; voit Îl ignoram în mintea mea, ca să nu mă mustre
conştiinţa;
19.
Am crezut în
spiritism; m-am dus la cei care pretend că vorbesc cu morţii;
20.
Am crezut că
există strigoi, vârcolaci, zmei, ozn-uri, fantome, şi alte chipuri de înşelare
a satanei;
21.
Am mers la
ghicitul viitorului meu sau al altora (deschisul carţii, tarot, cafea, bobi, în
palmă, sau alte mijloace de ghicit);
22.
Am descântat sau
mi s-a descântat când suferam de dureri de cap sau alte neputinţe;
23.
Am practicat
ghicitul pentru mine sau pentru altii;
24.
Am crezut în vise
şi vedenii;
25.
Am hipnotizat, am
adus oameni în transă, am căutat să prezic lucrurile viitoare, m-am ocupat cu
telepatia; am crezut că toate acestea sunt lucruri bune şi folositoare;
26.
Am sfătuit pe
alţii să meargă la vrăjitori sau să facă lucruri vrăjitoreşti;
27.
Am facut şi eu
însumi farmece, vrăjitorii, am ghicit, am explicat visele, vedeniile, zodiacal;
am făcut şi alte lucruri vrăjitoreşti (ce anume?);
28.
Am crezut în
noroc, destin (predestinaţie), horoscop, astrologie, etc.
29.
Am crezut în
superstiţii (că este semn rău când îţi ţiuie urechea, se zbate ochiul, când îţi
iese înainte cu găleata goală, când îţi trece prin faţă pisica neagră sau
preotul, am folosit culoarea roşie împotriva deochiului, am purtat amulet şi
talismane, etc.);
30.
Am luat parte la
discreditarea preoţilor şi a învăţături bisericii, făcând glume pe seama lor;
31.
Am susţinut
ideile despre avort, homosexualitate, schimbarea sexului, eutanasia, clonarea,
naşterea in vitro şi altele, pe care biserica le condamnă ca păcat;
Nădejdea
32.
Am păcătuit cu
premeditare, zicând că Dumnezeu, este milostiv şi mă va ierta, de aceea pot să
păcătuiesc mereu;
33.
Mi-am pus în
minte să păcătuiesc cât voi putea, amânând pocăinţa (zicând că mă voi pocai la
anul, la batrâneţe, pe patul morţii);
34.
Am învinuit pe
Dumnezeu pentru nedorinţa mea de îndreptare, zicând că, dacă va voi Dumnezeu eu
mă voi mântui, iar dacă nu, mă voi pierde;
35.
M-am deznădăjduit
de mila lui Dumnezeu, crezând că nu mă va ierta, de aceea am păcătuit mereu;
36.
Am stat de vorbă
cu gânduri sinucigaşe;
37.
Mi-am pus în
minte să mă sinucid şi chiar am încercat să fac aceasta;
38.
Nu am avut
încredere în purtarea de grijă al lui Dumnezeu;
39.
Am zis că
Dumnezeu ne-a dat uitării, că nu se mai ocupă de noi;
40.
În necaz, ispite,
pagube, suferinţe, mi-am pierdut nădejdea în Dumnezeu că mă poate asculta şi
ajuta;
41.
Când am păcătuit
greu, mi-am pierdut nădejdea în Dumnezeu, zicând ca nu mă va ierta niciodată şi
că nu mă pot mântui niciodata;
Dragostea
42.
Am defăimat,
jignit, batjocorit, bătut pe părinţii mei trupeşti sau duhovniceşti;
43.
Am silit pe alţii
să păcătuiască sau i-am ajutat la păcat (la care anume);
44.
Am purtat numele
de creştin, dar cu viaţa am fost mai rău decât un pagân smintind pe cei ce mă
cunoşteau;
45.
Am profanat
biserici, troiţe sau morminte;
46.
M-am rugat lui
Dumnezeu să-mi ajute la păcat;
47.
Am defaimat
schiopii, ologii, ciungii, cocoşaţii, urâţii, ş.a, nesocotind ca şi ei sunt
oameni şi zidiri ale lui Dumnezeu;
48.
Am iubit mai mult
lucrurile şi stările de bine (averea, luxul, deşertăciunile lumeşti jocurile,
cântecele, glumele, ş.a.) decât pe oameni şi pe Dumnezeu;
49.
În loc de a mă
împăca, am dat în judecată pe aproapele meu;
50.
Nu am avut
dragoste să-L cunosc pe Dumnezeu din frumuseţile naturii şi din tot ce ne
înconjoară;
51.
Neavând dragoste
faţă de aproapele, nu m-am silit cu toata puterea de a mângâia pe cei
întristaţi, de a învăţa pe cei neştiutori şi de a apăra pe cei nedreptăţiţi;
Mândria
52.
Am căutat să plac
oamenilor şi nu lui Dumnezeu;
53.
Am batjocorit pe
alţii că sunt blânzi, răbdători, că merg la biserică, că postesc şi se roagă,
că se spovedesc şi se împărtăşesc, păzind poruncile lui Dumnezeu;
54.
Am râs de cei ce
nu au mers la jocuri, petreceri, fumat şi beţii;
55.
M-am ruşinat a
face semnul Sfintei Cruci când am trecut pe lângă biserici sau troiţe;
56.
Am păcătuit de
frica sau ruşinea oamenilor pentru a nu fi luat în râs sau pentru a mă arăta
grozav;
57.
Am jurat strâmb
la judecată sau în alte împrejurări;
58.
Am pus pe alţii
să jure strâmb pentru mine;
59.
Am jurat mincinos
cu mâna pe Sf. Cruce, Biblie sau în faţa Sfântului Altar;
60.
Am folosi numele
lui Dumnezeu şi al sfinţilor fără de rost, la toate nimicurile, ca un tic
verbal;
61.
Nu m-am arătat
recunoscător lui Dumnezeu şi semenilor mei pentru binefacerile primite;
62.
M-am mascat, ca
să arăt urât sau m-am machiat să arat “mai” frumoasă de cum sunt;
63.
Am făcut vrajbă
între mireni / clerici, provocând tulburare;
64.
Am mărturisit
strâmb împotriva aproapelui în faţa oamenilor, aducându-i astfel necinste,
înjosindu-l, pricinuindu-i păgubire sufletească sau materială, necazuri şi
suferinţe;
65.
Am minţit de
frică să nu pătimesc ceva rău;
66.
Am minţit pentru
a ieşi în evidenţă;
67.
La judecată am
mitui cu bani sau alte bunuri pentru ca să ies nevinovat sau să-mi micşoreze
pedeapsa;
68.
Am stat la
îndoială dacă să spun adevărul;
69.
Am fost
nestatornic în cuvântul dat, în credinţă şi făgăduinţă, minţind pe alţii şi
păgubindu-mi sufletul;
70.
Am vorbit cu două
înţelesuri, fiind duplicitar;
71.
Am fost
linguşitor cu oamenii mari;
72.
Am minţit în faţa
judecătorilor ca pârât, ca inculpat sau ca martor;
73.
Am minţit la
spovedanie, de ruşine, din teamă de a dezvălui unele însuşiri rele ale mele sau
unele păcate ruşinoase;
74.
M-am lăudat, m-am
înălţat cu gândul;
75.
Sunt mofturos şi
din mândrie sau poftă îmi împlinesc mofturile;
76.
Am obiceiuri rele
şi din mândrie nu le părăsesc;
77.
Sunt încăpăţânat,
nesupus, ambiţios şi mândru în comportament;
78.
Sunt orgolios, nu
suport să mi se poruncească, să mi se arate adevărul sau să fiu criticat, deşi
recunosc în sinea mea că sunt vinovat;
79.
Mă încredîn
foţele mele întelectuale, trupeşti sau sufleteşti;
80.
Mă încred în
bunurile lumeşti, în oamenii mari şi mă laud cu acestea;
81.
Sunt îndrazneţ,
doritor de a face numai ce doresc eu, sunt batjocoritor, obraznic, fals şi fără
de sfială, mă supăr repede;
82.
Sunt încăpăţânat,
neascultator, împietrit, aspru şi plin de mine însumi;
83.
Mă mândresc cu
podoabele hainelor şi cu frumuseţea lor;
84.
Mă mândresc cu
podoabele casei mele, pe care am dat sume mari de bani;
85.
Mă mândresc cu
avere străină dobândită pe nedrept, cu prieteni sau cu rudele bogate, cu
titluri înalte în societate sau cu starea mea socială;
86.
Mă mândresc cu
podoaba părului meu, cu chipul meu frumos, cu sănătatea mea, cu tinereţea sau
cu vârsta înaintată pe care am apucat-o, cu tot ce am frumos şi bun, uitând că
toate sunt daruri de la Dumnezeu.
87.
Din mândrie şi ca
să arăt bine, îmi îngrijesc cu pre multă atenţie părul, tenul, unghiile pe care
le las să creascăşi pe care le vopsesc, arătând prin aceasta că, Dumnezeu nu
m-a facut aşa cum trebuie;
88.
Am purtat
bijuterii, haine scumpe la moda şi extravagante cu dorinţa de a atrage atenţia
celor din jurul meu;
89.
M-am îmbrăcat
necuviincios arătându-mi în felurite feluri goliciunea trupeasca (prin fuste
scurte, rochii decoltate sau mulate,...);
90.
Unde am mers am
stat în faţă ca să fiu văzut/ă şi admirat/ă;
91.
M-am împărtăşit
îmbracată necuviincios, cu chipul şi buzele vopsite, cu capul descoperit, cu
pantaloni strâmţi, arătând lipsa de evlavie;
92.
Am postit cu gând
de slavă deşartă, să slăbesc, nu din evlavie spre a dobândii har dumnezeiesc;
93.
Când am întâlnit
un preot sau un călugăr pe stradă, am crezut că-mi aduce ghinion;
94.
Din mândrie am
râs de păcatele altuia, dispreţuindu-l şi vorbindu-l de rău, iar pe ale mele nu
le-am luat în seamă;
95.
Din mândrie am
defăimat pe cei săraci, lipsiţi, neştiutori, pe cei ce au greşit cu ceva, pe
cei neputincioşi şi pe cei ce au sărăcit din anumite motive sau necazuri, în
loc să-i compătimesc şi să mă rog lui Dumnezeu pentru ei;
96.
Din mândrie m-am
socotit deştept, înţelept, talentat şi cu multe calităţi;
97.
M-am mândrit şi
m-am socotit mai presus decât ceilalţi cu frumusetea, cu ştiinţa, cu felul de a
vorbi, cu glasul meu, nesocotind ca aceste daruri nu sunt ale mele, ci ale lui
Dumnezeu, Care mi le-a dat, şi pe care le
pot pierde;
98.
M-am mândrit cu
sărăcia, cu hainele modeste, cu postul, cu slăbiciunea trupului, cu visele şi
vedeniile pe care pretind că le-am avut;
99.
M-am rugat cu
glas tare sau am cântat mai tare decât alţii ca să fiu auzit şi laudat;
100.
Am dat milostenii
la săraci de văzul lumii, ca să fiu lăudat, mândrindu-mă prin aceasta;
101.
Din mândrie şi
slavă deşartă am intrat în Sfântul Altar fără binecuvântare de la preot;
102.
Din mândrie şi
curiozitate, am iscodit despre casa şi bogăţia altora;
103.
M-am trufit şi
semeţit;
104.
Am fost făţarnic şi
mi-a plăcut mult să fiu cinstit şi lăudat de oameni;
105.
Am păcătuit cu:
iubirea de sine, cu părerea (uneori bună alteori rea) de sine şi cu trufaşa
încredere în sine.
106.
Am deznădăjduit,
spunând că nu am încredere în mine, în loc să caut curajul în mine şi încrederea
în Dumnezeu;
107.
Mi-a plăcut să
umblu după voia mea şi am urât ascultarea;
108.
Am fost stăpânit
în toată vremea de duhul mulţumirii de sine, adică am fost mulţumit cu starea
şi asezarea mea sufletească, socotind ca nu sunt aşa de rău ca ceilalti oameni;
109.
N-am avut
adevarata cunoştinţă de sine, adevărata mustrare de sine spre pocăinţă, fiind
stăpânit în toată vremea de îngâmfare şi pretuirea de sine, îndreptăţindu-mă;
110.
Am vrut şi mi-a
plăcut să am întotdeauna dreptate, sa nu fiu contrazis;
111.
Mi-a plăcut să vorbesc
mult şi să fiu ascultat de ceilalţi;
112.
Am fost stapânit
de “trâmbiţarea” de sine, adică am spus altora faptele mele;
113.
Fiind stăpânit de
mândrie şi încăpăţânare, m-am contrazis cu cei mai mari ai mei, subliniind
importaţa mea;
114.
Fiind mândru şi
semet, am urât pe cei ce m-au mustrat şi am iubit pe cei ce m-au laudat;
115.
Având unele
bunătăţi duhovniceşti, n-am recunoscut ca le am ca dar de la Dumnezeu,
socotindu-mă vrednic de ele, datorită eforturilor mele;
116.
Am defăimat
legile canonice şi liturgice pe care le-au rânduit Sfinţii Părinţi în biserică
şi nu am voit să mă supun întru toate predaniilor Bisericii, socotindu-le
depăşite sau greşite;
117.
Am defăimat, am
jignit, am judecat şi clevetit pe alţii;
118.
Am păcătuit
înaintea lui Dumnezeu cu gândul de hulă, de necredinţă, de încăpăţânare, de
îngâmfare, de neînfrânare, de iubirea de stapânire şi de altele asemenea
acestora.
119.
M-am mândrit ca
eu aş fi feciorelnic cu trupul, judecând în mintea mea pe cei ce nu mai sunt;
120.
Din cauza
mândriei şi a lenevirii mele am devenit nesimtitor şi împietrit la inimă şi
n-am stins focul mâniei şi al iuţimii.
Mânia
121.
Am fost iute la
mîniei;
122.
Am ucis cu voia
sau fara de voia mea;
123.
Am jurat
răzbunare la mânie sau la beţie, şi am împlinit jurământul în loc să renunţ la
el pentru pace;
124.
M-am jurat să
mor, să orbesc, să mă ardă focul, să moară mama, tata, copilul meu etc.;
125.
Am blestemat /
m-am blestemat;
126.
Am drăcuit,
(naiba),/ m-am drăcuit;
127.
Mi-am dorit
moartea;
128.
Am avut gânduri
sinucigaşe;
129.
În loc de a mă
împăca, am dat în judecată pe aproapele meu;
130.
Am avut gând de
răzbunare şi chiar m-am răzbunat asupra vrăjmaşilor mei, dorindu-le necazuri,
chiar şi moartea; i-am pizmuit, i-am batut, sau le-am făcut alt rău;
131.
Am fost rău cu
aproapelui meu: l-am ocărât, l-am defăimat, făcându-i viata grea prin tot felul
de insulte si ponegriri, spunând despre el multe neadevaruri, ucigându-l
sufleteste.
132.
Am îndemnat şi pe
alţii la bătăi şi ucideri;
133.
Am ucis pe
aproapele cu arma, prin junghiere, sufocare, otrăvire..., cu voie sau fără de
voie;
134.
Am făcut avort
(cu voie sau fără voie);
135.
Am născut copil
mort;
136.
Am avut copil
care a murit nebotezat;
137.
M-am purtat crud
cu animalele, păsările şi alte vieţuitoare, ucigându-le;
138.
M-am iuţit şi
m-am mâniat de foarte multe ori în viaţa mea, cu motiv şi fără motiv;
139.
Din cauza mâniei
mi-am pierdut răbdarea şi pacea minţii şi a inimii;
140.
Nu m-am
împotrivit celor ce au făcut glume pe seama lui Dumnezeu şi a Bisericii lui
Hristos;
141.
De multe ori, în
timpul rugăciunii, mi-am amintit cu ură şi cu mânie faţa celui care m-a supărat
şi am avut în minte gândul de răzbunare;
142.
Am ţinut minte
răul făcut de alţii;
143.
Am duşmănie
asupra aproapelui meu şi nu pot să-l iert;
Lenevia
144.
Nu mi-am facut
pravila de rugăciune şi canonul rânduit de către duhovnic, din lenevie;
145.
Am stat la masă
fără a face rugăciune şi m-am ridicat fără a mulţumi lui Dumnezeu pentru toate
câte mi-a dat.
146.
Am fost autor
moral, prin nepăsare, la sinuciderea cuiva;
147.
M-am lenevit de a
lucra toată fapta bună prin gând, prin cuvânt şi prin lucru, după a mea putere;
148.
M-am lenevit de a
mă ruga lui Dumnezeu cât mai des;
149.
Am dormit prea
mult amânând rugaciunea sau alte moment importante din zi;
150.
M-am lenevit de a
citi Sfânta Scriptură şi învăţăturile Sfinţilor Părinţi;
151.
M-am lenevit de a
fi treaz cu mintea (de a nu fi visător) în fiecare clipă, spre a nu fi păcălit
de ispitele cele subţiri ale diavolilor;
152.
Din lenevie nu am
a făcut semnul Sfintei Cruci, metaniile şi închinăciunile corect;
153.
De multe ori am
acoperit lenea mea de a mă ruga lui Dumnezeu, cu unele pricini părute a fi
folositoare;
154.
M-am lenevit de
a-mi face timp şi a ajuta pe fratele meu căzut în îndoială sau deznădejde;
155.
Seara, din
pricina oboselii, m-am culcat fără rugăciune, iar dimineaţa, din pricina
grabei, am plecat la activităţile mele fără a-mi face rugăciunea,
îndreptăţindu-mă că am această îngăduinţă din pricina împrejurărilor;
156.
M-am lenevit să-I
mulţumesc lui Dumnezeu pentru toate, aşteptând să-mi vină cele de trebuinţă
fără a mă ruga şi a mulţumi;
157.
Din lene am lăsat
să se strice icoanele şi alte podoabe sfinte;
158.
Mi-a fost lene
să-mi cercetez cu de-amănuntul păcatele mele;
159.
M-am lenevit
să-mi aprind candela;
160.
Mi-am îndreptăţit
lenea zicând, că m-aş ruga mai mult dacă aş fi călugăr, dar aşa, fiind în lume
nu este cu putinţă;
161.
M-am lenevit a
chema preotul să facă sfeştenie în casă, Sfântul Maslu, sau alte slujbe la
vremea potrivită;
162.
Din lene şi
nepăsare m-am lenevit de a mă spovedi la vreme de ispită;
163.
Din lene am lăsat
să se strice mâncare;
164.
Când am facut
păcate grele; am umblat din duhovnic în duhovnic, cautând pe cel mai
îngăduitor;
165.
Am putut dar nu
am vrut să împiedic pe aproapele de a păcătui (Caz concret);
166.
Nu m-am rugat
pentru aproapele şi pentru toată lumea;
167.
Nu am mângâiat pe
cei întristaţi;
168.
M-am împărtăşit
fiind supărat şi învrăjbit;
169.
Nu am pus cuvânt
bun şi de garantie pentru cei care îi stiam vrednici;
170.
Nu am săturat pe
cei flamânzi;
171.
Nu am dat să bea
celui însetat;
172.
Nu am îmbrăcat pe
cel gol;
173.
Nu am cercetat pe
cel bolnav, pe cel din închisoare;
174.
Nu am primit pe
cel străin;
175.
Nu am îngropat pe
cel mort;
176.
Nu m-am ostenit să
cunosc dogmele, învăţăturile şi rânduielile de credinţă;
177.
Nu m-am ostenit
să învăţ Crezul şi credinţa Ortodoxă;
178.
M-am lenevit de
multe ori a merge la biserică;
Lăcomia
179.
Am mâncat şi băut
cu lăcomie, peste măsură;
180.
Nu am postit în
zilele rânduite de biserică: miercurea, vinerea şi în cele patru posturi de
peste an;
181.
M-am lăcomit la
mâncare,
182.
M-am îmbătat;
183.
Am mâncat sânge
de animale;
184.
Mi-am făcut
pântecele dumnezeu, slujindu-i lui şi facându-i totdeauna voia, procurând
mâncăruri gustoase, scumpe şi de multe feluri;
185.
Mi-am îngrăşat
trupul cu mâncăruri şi băuturi peste măsură, şi am devenit leneş, trândav şi
greoi;
186.
Am fost stăpânit
de nesăturare, de cârtire şi nemulţumire în timpul mesei;
187.
Fiind rob al
pântecelui, am aşteptat să vină Paştile, Crăciunul sau alte praznice mari doar
spre a face dezlegare la toate mâncărurile şi băuturile;
188.
Nu am ţinut post
miercurea şi vinerea;
189.
Nu am ţinut cele
patru posturi de peste an;
190.
Am mâncat carne
în săptămâna brânzei;
191.
Deşi am postit
posturile am dat la alţii mâncare de dulce;
192.
Din cauza
săturării pântecelui, mi-am făcut mintea groasă şi molatică, scăzându-mi
trezvia, atenţia
a.
şi memoria;
193.
Am postit cu
scopul de a face rău vrăjmaşilor mei;
194.
Am postit după a
mea rânduială şi părere, încălcând postul rânduit de biserică;
195.
Am postit numai
de mâncare dar nu şi de păcate, fiind duşmănos şi rău;
196.
Am fumat;
197.
Am ajutat pe cei
ce fumează oferindu-le ţigări şi chibrite; am oferit ţigări în schimbul unor
servicii, facându-mă astfel părtaş la păcatul lor;
198.
Am folosit
droguri sub diferite forme şi intensităţi (exemplu);
199.
Am avut dorinţa
de îmbogăţire;
200.
Am lucrat
Duminica şi în sărbătorile bisericeşti, la mine sau la alţii;
201.
Am făcut duminica
lucrurile care puteau fi amânate pentru a doua zi: cumpărături, mâncare, spalat
etc.;
202.
M-am lăcomit la
avuţii;
Invidia
203.
Am invidiat pe
aproapele pentru darul ce i l-a dat Dumnezeu.
204.
Am vorbit de rău
şi ironic, faptele bune ale aproapelui;
205.
Am oprit pe alţii
de la faptele cele bune;
206.
Am invidiat pe
alţii pentru bunastarea lor şi m-am bucurat uneori pentru necazurile lor;
207.
Nu mi-am reparat
greşala, când am nedreptăţit pe aproapele, nici nu mi-am cerut iertare;
208.
Din pricina
invidiei nu am răspuns la salut, nici nu am salutat pe cei ce erau mai buni sau
mai înzestrati cu daruri decât mine;
209.
Din pricina
invidiei mi-am umplut sufletul de patimi şi ciudă, întunecându-l cu multe
păcate grele.
210.
Sunt foarte
duşmănos şi rău;
211.
Nu am avut
recunoştinţă faţă de cei ce-mi fac bine;
212.
Ţin minte raul;
213.
Am batjocorit pe
aproapele şi mă bucur când alţii sunt batjocoriţi;
214.
Am fost zgârcit
şi împietrit cu inima;
215.
Nu m-a interesat
sărăcia şi lipsurile altora;
216.
Am fost nesăţios,
viclean şi nedrept, însuşindu-mi bunuri straine pentru a mă îmbogăţi;
217.
Am fost grabnic a
lua şi zăbavnic a da;
218.
Am dat milostenie
cu îndoială şi cu zgârcenie, ocărând uneori pe cei care-mi cereau;
219. Pentru zgârcenia mea nu am dat milostenie şi slujbe la
biserică pentru răposaţii din neamul meu;
220.
Am asuprit pe cei
săraci, pe văduve şi pe orfani, pe cerşetori şi pe cei neputincioşi sau
lipsiţi;
221.
Am oprit plata
celor ce mi-au lucrat, pe motiv ca nu au făcut ceea ce mă aşteptam să facă pe
acea plată;
222.
Am făgăduit a da
daruri la Biserică, la cei necăjiţi, săracilor, şi nu am dat, calcându-mi
făgăduinţa;
223.
Am făcut pariuri;
224.
Am câştigat bani
şi averi, cu vicleşug;
225.
Am jucat jocuri
de noroc, păgubindu-mă băneşte pe mine sau pe alţii;
226.
Prin viclenia sau
falsitatea mea am înşelat statul (făcând şi declaraţii false), pe aproapele sau
Biserica;
227.
Am avut de gând
să fur sau chiar am furat;
228.
Nu mi-am plătit
datoriile cuvenite;
229.
Am vândut marfă
falsificată, stricată;
230.
Am înşelat la
cântar, nu am spus adevărul la vânzare sau la cumpărare spre a înşela;
231.
Am silit pe alţii
să cumpere scump de la mine marfă proastă, să-mi lucreze sau să-mi vândă ieftin;
232.
Am făcut afaceri
necurate din care au rămas oameni înşelaţi, pe drumuri sau chiar în temniţă;
233.
Am făcut trafic
cu droguri, femei, arme etc.
234.
Am
răpit/sechestrat alte personae;
235.
Am luat dobândă;
236.
Am aşteptat mită
sau alte daruri;
237.
Am nedreptăţit pe
aproapele, ţinând seama de îmbrăcăminte, sau poziţia sa socială, căutând
folosul meu;
238.
M-am mâhnit
pentru sărăcia mea materială, tulburându-mă foarte tare şi am dorit să mă
îmbogăţesc;
239.
Am furat de la
cei din familie, de la stat, de unde am lucrat şi nu am întors cele furate;
240.
M-am pornit cu
ură împotriva celor ce m-au furat sau păgubit, dându-i în judecată, bătându-i
sau facândule alte rele;
241.
Am păgubit pe
aproapele de cinste, de merite, de funcţie şi de locul său;
242.
Am găsit lucruri
furate şi ştiind ale cui sunt nu le-am înapoiat, păstrându-le pentru mine;
243.
Am tăinuit
lucruri împrumutate sau date spre păstrare, neîndurându-mă a le înapoia;
244.
Am păstrat în
casă lucruri furate, am cumpărat lucruri de care am ştiut că sunt furate;
245.
Am jefuit averile
morţilor din mormintele;
246.
Nu am respectat
făgăduinţa dată de a face parastase şi liturghii după moartea părinţilor sau a
celor care m-au rugat;
247.
Am luat de la
Biserică lucruri, bani, lumânări, untdelemn, icoane etc. şi nu le-am înapoiat;
248.
Am invidiat
bisericile şi mănăstirile, zicând că au prea mult;
249.
Am răpit cu sila,
cu minciuni, cu jurăminte false sau prin judecată pământul aproapelui meu;
250.
Am sfătuit pe
alţii să fure, să facă rău, ajutându-i şi eu la acestea;
251.
Nu mi-am
respectat nici contractul, nici făgăduinţa făcută;
252.
Nu am lucrat după
puterea mea la locul de muncă, nefăcându-mi datoria;
253.
Având
posibilitatea să înlătur pagubele aproapelui, nu l-am ajutat;
254.
Am furat în
grupuri, îngrozind lumea;
255.
Am bănuit, am
năpăstuit, am pedepsit pe altii pentru pierderea avutului meu;
256.
Am fost risipitor
cu mine dar zgârcit cu alţii;
Desfrânarea
257.
Am avut relaţii
intime cu fete, nefiind căsătorit (păcatul curviei);
258.
Am săvârşit
păcatul malahiei (masturbării);
259.
Am făcut păcatul
malahiei cu altcineva;
260.
Mi-am stricat
fecioria prin păcatul malahiei;
261.
Am săvârşit
păcatul desfrânării cu gândul, păcătuind prin imaginaţie; îmi plănuiam cum am
să-l săvârşesc atunci când voi avea ocazia;
262.
Am cârtit
împotriva lui Dumnezeu, cerând să mă scutească de războiul desfrânarii, dar eu
nu m-am străduit să mă înfrânez;
263.
Am căutat prilej
de a păcătui;
264.
Mi-am expus
intimitatea la baie sau plajă;
265.
Am păcătuit prin
diferite metode (sterilet, prezervativ etc.), în întelegere cu soţia/soţul sau
cu cine am avut relaţii intime, sa nu avem copii;
266.
Am păcătuit cu
soţia/soţul sau cu altcineva, împotriva firii (perversiuni sexual);
267.
Am avut gânduri
şi pofte trupeşti necuviincioase (uneori şi când am privit la icoane); am
păstrat în suflet acele gânduri şi nu le-am alungat, îndulcindu-mă de ele;
268.
În loc de a-mi
stapâni poftele, am căutat să le aprind şi mai tare prin imagini sau prin
imaginaţie;
269.
Am rostit cuvinte
şi am făcut gesturi necuviincioase în faţa copiilor şi a celor mai în vârsta;
270.
Am pastrat în
casă, tablouri sau poze cu desfrânari; le-am expus pe pereti;
271.
Am cumpărat, am
citit, am dat şi altora cărţi, reviste, publicaţii sau filme pornografice;
272.
Am privit fete
sau femei căsătorite cu gând de poftă trupească;
273.
Ca femeie am
privit băieţă sau bărbaţi căsătoriţi, cu gând de poftă trupească;
274.
Am săvârşit
păcatul sodomiei (femeie cu femeie sau bărbat cu bărbat);
275.
Am păcătuit,
curvind cu mintea şi cu inima, chiar în vremea rugaciunii;
276.
Am rapit sau
violat cu forţa;
277.
Am desfrânat cu
rude;
278.
Am curvit cu
soţia/soţul înainte de cununia religioasă, dar şi cu alte personae, unele
căsătorite la rândul lor;
279.
Am curvit cu
animale;
280.
Fiind
căsătorit/ă, am preacurvit cu altcineva;
281.
Am trăit trupeşte
cu soţia/soţul în zile de post, Duminica şi în sărbători, în timpul perioadelor
lunare sau în perioada lăuziei;
282.
Ca părinte am
culcat în pat cu mine fete sau baieţi mai marişori, sau i-am pus să doarmă
împreună, ignorând faptul că se pot naşte stări desfrânate;
283.
Fiind copil am
jucat diferite jocuri desfrânate, necuviincioase, cu alte fete sau băieţi;
284.
Nu am purtat
grijă de copiii mei şi le-am îngăduit să privească la filme imorale, chiar şi
în prezenţa mea;
285.
Am frecventat
case şi locuri pentru curvie sau preacurvie;
Diverse
286.
M-am împărtăşit
cu Sfintele Taine ale Domnului nostru Iisus Hristos nefiind spovedit sau nu am
primit dezlegare de la duhovnic pentru împărtăşanie;
287.
După spovedanie
şi împărtăşanie m-am întors din nou la păcatele vechifără nici o remuşcare,
îndreptăţindu-mă că sunt neputincios;
288.
Am scuipat după
ce m-am împărtăşit;
289.
Am făcut
făgăduinţe bune lui Dumnezeu la vreme de strâmtoare, iar când mi-a fost mai
bine le-am calcat;
290.
Nu am mers
Duminica şi în sărbători la biserică, din lenevie, dezinteres, sau pentru că
mi-am făcut alte planificări;
291.
Uneori, duminica
în timpul Liturghiei am stat acasă uitându-mă la slujba de la televizor sau
ascultând la radio, fără a avea un motiv binecuvântat;
292.
Am venit la
biserică după ce a început slujba şi am plecat înainte de a se termina,
asemanându-mă cu Iuda, vânzătorul care a plecat de la Cina de Taina înainte de
a se încheia;
293.
Duminica şi în
sărbători nu am făcut fapte bune potrivit vredniciei zilei;
294.
Am făcut chefuri
la mine acasă, am fost la alţii la chefuri, în discoteci sau cluburi unde m-am
dezlănţuit în dans şi băutură;
295.
Mergând la
biserica mi-am ales un loc de cinste spre a fi văzut de alţii, uneori, vorbind
şi tulburând pe cei din jur;
296.
Ca femeie, fiind
în rânduiala firii (perioada lunară), m-am atins de lucruri sfinţite (am
sarutat sfintele icoane, am luat anafură, aghiasmă, ulei sfinţit sau m-am
împartaşit);
297.
Am luat anafură
după ce am mâncat sau băut de dimineaţă, ori când am trăit trupeăte cu
soţia/soţul, sau când am avut “scurgeri” în vis;
298.
Nu am ascultat cu
toată evlavia şi credinţa slujbele din biserică;
299.
În timpul
slujbelor am dormit sau m-am gândit la lucruri desarte;
300.
Am împiedicat pe
copiii mei de a merge pe calea credinţei sau să se călugărească, să meargă la
biserică, ba i-am şi pedepsit pentru asta;
301.
Ca părinte nu
m-am ruşinat de copiii mei, dezbracându-mă în faţa lor;
302.
Ca părinte
duhovnicesc (naş) nu am purtat grijă de fiii mei sufleteşti, atât cât mi-a stat
în putinţă;
303.
Ca bărbat nu
mi-am iubit soţia; am batjocorit-o, am certat-o, am batut-o, am ignorant-o, nu
am ajutat-o şi nu m-am străduit să caut şi să găsesc armonia şi pacea în viaţa
de familie;
304.
Ca soţie nu am
ascultat de soţul meu, ci l-am certat, l-am ocarât, l-am batjocorit, l-am
certat, l-am ignorant, nu l-am ajutat şi nu m-am străduit să caut şi să găsesc
armonia şi pacea în viaţa de familie;
305.
Am silit pe soţul
meu, din pricina mândriei şi a slavei deşarte, să cheltuiască bani pe
îmbrăcăminte luxoasă şi la modă, pe plăceri şi deşertăciuni lumeşti;
306.
Nu m-am supus
soţului/soţiei la îndatoririle conjugale, motiv pentru care am stricat armonia
în familie şi a păcătuit;
307.
M-am despărţit de
soţie/soţ fără motiv binecuvântat şi m-am recăsătorit, despărţind familie;
308.
Nu m-am îngrijit
de mântuirea copiilor mei; nu i-am dus la spovedanie şi împărtăşanie şi nu
le-am dat pildă prin viaţa şi comportarea mea;
309.
Când copiii mei
au avut apucături rele nu i-am mustrat, nu i-am pedepsit şi nu i-am oprit de la
acestea;
310.
Ca părinte, am
îngăduit copiilor mei să trăiască în concubinaj, uneori chiar în casa mea;
311.
Ca părinte m-am purtat prea aspru şi am
pedepsit pe nedrept pe copiii mei;
312.
Am povăţuit pe
copiii mei sau pe cei din familia mea să “calce peste toţi” numai să iasă ei
deasupra tuturor;
313.
Am purtat ură
împotriva părinţilor mei pentru că nu am fost lăsat în voia mea, să fac ceea ce
îmi plăcea mie;
314.
Nu am ascultat sfaturile
părinţilor mei;
315.
Nu am cinstit pe
parinţii mei, şi m-am purtat urât cu ei;
316.
Mi-am blestemat
părinţii, i-am batjocorit, i-am batut, le-am spus cuvinte jignitoare, le-am
dorit boală, necaz şi chiar moartea;
317.
I-am părăsit la
nevoie, la boală şi în neputinţe, neajutându-i;
318.
Am văzut
goliciunea părinţilor mei;
319.
Nu am ascultat de
cei mai mari ai mei (profesori, conducători, sefi) atunci când m-au învăţat de
bine;
320.
Nu am ascultat de
părinţii mei duhovniceşti (duhovnic şi naşi), nu m-am rugat pentru ei, i-am
batjocorit, i-am vorbit de rău, i-am urât;
321.
Am luat
anticoncepţionale pentru a nu rămâne însărcinată sau pentru a avorta; am
îndemnat şi pe alte femei să facă la fel, sau le-am ajutat într-un anumit fel;
322.
Am
îndemnat/obligat sau am fost de acord ca soţia mea să facă avort;
323.
Am ajutat pe altă
femeie (sau pe medic) să facă avort, sau am dat bani pentru a face avort;
324.
Am părăsit de
bună voie copiii, lăsându-i în voia soartei;
325.
Mi-am petrecut
multă vreme prin cluburi şi discoteci;
326.
Am râs fără de
măsură, cu nepăsare faţă de alţii;
327.
Am mers la
biserică (ca femeie) în perioada lăuzieii fără a-mi face îmbisericirea;
328.
M-am căsătorit cu
rude;
329.
Nu m-am silit să
câştig virtuţile dragostei creştine în legătură cu Dumnezeu şi cu aproapele;
330.
Nu am ţinut seama
de smerenie şi răbdare, prin care se învinge răul şi se câştigă virtutea;
331.
Din cauza
nepăsării mele, m-a stapânit uitarea, lenea, neevlavia şi nefrica de Dumnezeu;
332.
Fiind cuprins de
nesimţire, de împietrirea inimii, am pierdut râvna, pocăinţa şi umilinţa,
precum şi orice simţire a lui Dumnezeu;
333.
Fiind cuprins de
nesimţire pentru păcatele mele, m-am apucat să învăţ pe alţii;
334.
De multe ori,
fiind în biserică, atâta nesimţire am avut faţă de acest loc sfânt, încât am
stat uneori cu dormitare, la vorbe deşarte şi cu glume;
335.
În toate
lucrurile, cuvintele şi gândurile mele nu am cultivat răbdarea şi blândeţea
lăsându-mă stăpânit în toată vremea de iuţimea, nerăbdarea, amărăciunea,
supărarea, tulburarea, neliniştea, neîngăduinţa, răutatea şi viclenia;
336.
Am fost
nemulţumitor şi cârtitor la obligaţiile pe care le aveam;
337.
Nu am fost atent
la slăbiciunile şi neputinţele mele, ci la ale altora;
338.
În timpul
rugaciunii nu m-am silit sa-mi concentrez atenţia spre a înţelege cele citite
cu mintea şi inima;
339.
Uneori stând la
rugăciune am avut gânduri spurcate; alteori am pierdut rugăciunea prin
răspândirea la planuri nefolositoare;
340.
În vremea
rugăciunii am avut uneori cereri nechibzuite către Dumnezeu şi, dacă nu le-am
dobândit, m-am întristat şi nu m-am mai rugat;
341.
Am amânat
rugăciunea;
342.
În vremea rugăciunii
am lăsat mintea să-şi închipuiască pe Dumnezeu sau pe alţi sfinţi, în loc să o
menţin atentă la sensul cuvintelor din rugăciune;
343.
Am gândit că sunt
sporit duhovniceşte;
344.
În vremea
rugăciunii, de multe ori m-am aflat dormitând cu mintea şi chiar cu trupul;
alteori stând de vorbă cu gândurile şi imaginile care-mi veneau în minte, luând
aminte la ele am râs, sau m-am lăsat tulburat şi de alte patimi;
345.
Când cineva m-a
rugat să mă rog pentru el, eu fiind lenes, am pus motivul că sunt nevrednic de
această rugăminte, sau doar l-am pus pe pomelnic la biserică, să se roage alţii
pentru el;
346.
Alteori m-am
rugat pentru alţii, şi dacă Dumnezeu le-a împlinit cererea lor, pentru a lor
credinţă, eu m-am mândrit laudându-ma cu lucru strain, ca şi cum, pentru a mea
rugaciune s-a facut aceasta;
347.
Am osândit pe
alţii şi i-am judecat din ura şi răutate;
348.
Am clevetit
(vorbit de rău) omorând cinstea altora prin vorbirea de rău şi prin defăimarea
lor;
349.
Am pârât, am
ocarât, am defăimat, am certat, am mustrat, am blestemat şi am batjocorit pe
alţii;
350.
De multe ori nu
mi-am oprit limba de la multe vorbe deşarte (bârfe);
351.
Uneori am avut
obiceiul de a mă lăuda şi a spune minciuni spre a fi apreciat;
352.
De multe ori am
vorbit cu viclenie şi făţărnicie spre a fi lăudat de oameni;
353.
De multe ori am
lăudat lucrurile cele rele ale altora şi am vorbit de rău pe cei buni şi
lucrurile lor cele bune;
354.
Am avut obiceiul
de a povesti la superlativ (de a lăuda) faptele cele rele ale oamenilor care au
fost tâlhari, desfrânaţi, beţivi;
355.
Am vorbit (sau am
conceput) de multe ori glume cu, cuvinte sfinte;
356.
Am laudat pe unii
în faţă iar cand nu erau de faţă i-am vorbit de rău;
357.
Am vorbit de
multe ori cu viclenie şi linguşire pe alţii;
358.
M-am ruşinat de a
opri pe alţii (cunoscuţi de ai mei) de la vorbirea de rău, de la clevetire, de
la nedreptate şi de la orice fel de păcat; uneori m-am însoţit şi eu cu ei la
acestea;
359.
Am jignit pe
aproapele;
360.
Am uitarea de
Dumnezeu lăsându-mă cuprins de cele cotidiene;
361.
Nu am avut
evlavie faţă de cele afiorisite lui Dumnezeu şi de cele sfinte;
362.
Am dispreţuit pe
alţii;
363.
Am drăcuit
(naiba) neştiind că aceasta este blestem;
364.
Am avut îndoieli
faţă de Dumnezeu / biserică / preoţi sau episcopi;
365.
Am fost laş
uneori;
366.
Am avut afecţiune
pentru cele pământeşti,
367.
Am fost
nemulţumitor faţă de Dumnezeu şi de oameni;
368.
Am cârtit;
369.
Am fost obraznic;
370.
Am înşelat pe
alţii;
371.
Am fost ironic;
372.
Am blasfemiat;
373.
M-am gândit
uneori obsesiv, cum să-mi împlinesc patima;
Toate acestea pe care
le-am mărturisit şi altele mai mari decât acestea de care nu-mi aduc acum
aminte am făcut şi de care mă căiesc. Voiesc şi mă hotărăsc să nu le mai fac,
deşi mă simt neputincios. Îl rog pe Dumnezeu prin sfinţia voastră, să-mi
întărească această voinţă şi hotărâre, spre îndreptarea şi mântuirea mea.
Un comentariu:
Va multumesc parinte pentru calauza in spovedirea pacatelor. Doamne ajuta!
Trimiteți un comentariu