Împotriva acestei frici, trebuie în primul rând subliniat faptul că Sfânta Împărtăşanie ni se dă "spre sănătatea sufletului şi a trupului" şi că în nici un caz primirea ei nu ne poate îmbolnăvi. Acest fapt este accentuat în repetate rânduri în rugăciunile cuprinse în Canonul de pregătire pentru primirea Sfintei Împărtăşanii.
În faţa unor astfel de pretenţii nefundamentate, preotul trebuie, cu răbdare, să-i lămurească pe credincioşi asupra faptului că Sfânta Împărtăşanie o primim spre viaţă, şi încă spre viaţă veşnică, şi în nici un caz spre boală sau spre moarte. Prin urmare, atingerea linguriţei de buzele noastre ni-L dăruieşte pe Hristos în chip euharistic, ori aceasta trebuie să genereze în inimile noastre bucuria şi dorinţa neîncetată de a ne împărtăşi cu El, şi în nici un caz frica de îmbolnăvire. Dacă prin această folosire succesivă a linguriţei ne-am putea îmbolnăvi, atunci cei dintâi pasibili de contaminare ar fi preoţii, pentru că ei potrivesc, adică consumă după fiecare Sfântă Liturghie tot ceea ce a rămas în Sfântul Potir, după împărtăşirea credincioşilor. Or, că lucrurile nu stau aşa, ne-o demonstrează realitatea, pentru că nici un preot nu s-a îmbolnăvit ca urmare a potrivirii Sfintelor Taine din Potir.
Sfânta Împărtăşanie nu este cauză a îmbolnăvirii noastre, ci izvor de viaţă şi de sănătate. Or, acest fapt trebuie ştiut de către credincioşii noştri, ei fiind învăţaţi despre roadele minunate ale Sfintei Împărtăşanii în viaţa lor, în cadrul programelor catehetice desfăşurate în parohie.
Trebuie să precizăm de asemenea faptul că o astfel de solicitare, aceea de a fi împărtăşiţi cu linguriţe separate, vine întotdeauna din partea credincioşilor puţin integraţi în viaţa liturgică a Bisericii, aceştia necunoscând realităţile credinţei creştine.
Astfel de solicitări nu trebuie niciodată încurajate şi nici îndeplinite, pentru că a accepta folosirea mai multor linguriţe pentru împărtăşire, fie şi numai pentru a-i menaja pe cei mai slabi în credinţă, înseamnă mai degrabă a le spori mereu susceptibilitatea în ceea ce priveşte posibilitatea îmbolnăvirii lor prin împărtăşire. De asemenea, pentru cei credincioşi, care niciodată nu şi-au pus problema îmbolnăvirii lor prin împărtăşirea cu aceeaşi linguriţă, această practică devine smintitoare sau chiar poate introduce şi în inima lor aceeaşi îndoială şi teamă.
În concluzie, o astfel de solicitare, pe lângă faptul că este absurdă, vădeşte şi necredinţa în realitatea împărtăşirii cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos. Aceasta întrucât, cei care cred că primirea Sfintei Împărtăşanii cu aceeaşi linguriţă poate îmbolnăvi, nu ştiu şi nu cred de fapt că ea ne dăruieşte sănătate şi viaţă, pentru că ni-L dăruieşte, de fapt, pe Însuşi Hristos-Viaţa noastră. (pr. lect. dr. Lucian Farcaşiu)
http://ziarullumina.ro/agenda-crestinului/sfaturi-practice-biserica-impartasirea-cu-aceeasi-lingurita-nu-poate-imbolnavi
***
Sfantul Ioan Maximovici ia impartasania scuipata de o bolnava de turbare
“O cunoştinţă apropiată de-a vlădicăi, O. Skopicenko povesteşte că o femeie, Menşikova, a
fost muşcată de un câine turbat şi, neglijând regulile elementare legate de
tratamentul muşcăturilor, s-a îmbolnăvit de turbare.
Când vlădica a
împărtăşit-o pe muribundă, ea fu cuprinsă de una din crizele specifice bolii
şi, dând afară spumă pe gură, ea scuipă şi Sfânta împărtăşanie.
Dar Sfintele
Taine trebuie consumate, aşa că vlădica le-a ridicat de pe jos şi le-a
înghiţit, însoţitorii care erau cu el n-au apucat decât să strige:
„Ce
faceţi ? Turbarea este foarte molipsitoare !”.
Dar vlădica le-a răspuns liniştit:
„N-o să
se întâmple nimic, doar sunt Sfintele Taine”.
Si, întradevăr, nu i se întâmplă nimic”.
***
Sfantul Nicolae Planas: Impartasirea leprosului
“Alta intamplare
dovedeste credinta neindoielnica si evlavia ce-o avea in savarsirea sfintitelor
sale datorii. Acolo, in parohia sa, pe o strada ingusta, se ascundea un lepros intr-o
stare grava. I se mancasera buzele, din cauza infricosatoarei
boli. Odata, Parintele a mers sa-l impartaseasca, dar gura lui distrusa n-a
putut primi Sfantul Trup al Domnului, care a cazut alaturi. Fara nici o sovaiala,
Parintele s-a aplecat si cu gura sa a luat margaritarul dumnezeiesc care cazuse
si l-a “consumat”. Asta s-o auda si cei care sovaiesc sa se impartaseasca,
pentru ca se tem de microbi! Intr-adevar, mare blasfemie! Dumnezeul
viilor si al mortilor, Care a facut cerul si pamantul sa fie biruit de microbi!
Aiureli ale necredintei celei intunecate.
Cat despre bolnavul acesta, l-a descoperit Politia si l-a trimis la azilul
de leprosi impreuna cu fiica lui, care si ea se molipsise mancandu-i-se
degetele. Cu
toate acestea, Parintele n-a patit nimic”.
***
Minuni si descoperiri din timpul Sfintei Liturghii
“Un fapt asemanator
s-a intamplat si in 1942, la Ioanina. Predicatorul preot Benedict Petrachis
(+1961), dupa Sfanta Liturghie la bisericuta din Cadro, s-a dus la spitalul din
acea localitate unde se gasea si sectia TBC, ca sa impartaseasca pe bolnavi.
Un bolnav
care se gasea intr-o stare grava, imediat ce s-a impartasit a vomat pe
cearceaf. Imediat parintele Benedict a luat cu lingurita, a mancat, si a dat
porunca ca cearceaful sa fie ars.
Doctorii l-au vazut si s-au
ingrozit:
Ce face,
nebunul?, au strigat. Peste putin timp il veti vedea cu TBC.
Dar nici
peste putin timp si nici peste mult timp nu l-au vazut cu tuberculoza. Harul
Tainei nu a lasat sa se intample nimic”.
*
“Raposatul Dimitrie Panagopulos (1916-1982),
predicator luminat, predica chiar si la spitalul Sotiria, unde altii nu se apropiau
de frica tuberculozei. Acolo il insotea parintele Dimitrie
Papantonis, care spovedea pe tuberculosi si savarsea Sfanta Liturghie.
Intr-o zi, un doctor, care urmarea predicile, s-a
apropiat de predicator si i-a spus:
Domnule
Panagopulos, este imposibil ca preotul sa consume continutul Sfantului Potir. Se impartasesc atatia
bolnavi din acesta si dupa cum este cunoscut, microbul se transmite prin
saliva. Ce face deci preotul cu Trupul si Sangele Domnului,
care ramane? Il varsa in chiuveta? Acesta nu este insa un pacat mare?
Un astfel
de lucru nu se intampla niciodata, a raspuns predicatorul. Hristos nu se
infecteaza cu microbi. Si din nemuritoarele Taine nu exista niciun pericol de
infectare.
Doctorul insa nu putea sa creada. Atunci acela l-a sfatuit sa urmareasca
Liturgha si la sfarsit sa se aseze undeva, incat sa vada miscarile preotului in
timpul consumarii continutului Sfantului Potir. Asa s-a si intamplat. Doctorul a vazut cu ochii
lui cum preotul slujitor a consumat Sfintele Taine. L-a vazut chiar cum punea vin
ca sa nu ramana nici urma din Trupul si Sangele Mantuitorului. De atunci
doctorul nu numai ca a crezut, ci se impartasea si el cu bolnavii”.
*
“Exista crestini
carora le este frica sa se impartaseasca ca nu cumva sa ia microbi! Daca ar fi fost asa, nu ar
mai fi trait niciun preot, deoarece ei la sfarsit consuma continutul Sfantului
Potir din care se impartasesc mereu sute de credinciosi cu boli diferite. Cu
toate acestea, niciun preot nu a patit niciodata nimic. Trupul si Sangele Domnului
sunt foc.
Una din multele intamplari care dovedesc incontestabil acest adevar este si
urmatoarea: cand
mitropolitul din Hio, Pantelimon Fostinis (+ 1962) era predicator in Attica, a mers candva la spitalul Sotiria.
Acolo i-au adus asistentii o tava mare cu multe lingurite.
De ce ati adus toate acestea?
Ne-au
spus doctorii sa impartasiti cu acestea pe bolnavi, incepand de la cei mai usor
bolnavi si apoi pe cei grav bolnavi.
Nu este
nevoie de aceasta, a raspuns cu credinta preotul.
Intr-adevar, la Sfanta Liturghie a impartasit normal pe bolnavi si apoi s-a apropiat
de usile imparatesti ca sa consume Sfanta Euharistie. A facut
aceasta ca sa il vada toti, ca sa inteleaga doctorii ca Sfanta Euharistie este
foc care arde totul”.
***
Mitropolitul Nicolae din Messogia şi Lavreotiki: Este posibil ca Sîngele şi Trupul Domnului să ne infecteze?
“De
secole se împărtăşesc creştinii, bolnavi sau sănătoşi, din acelaşi pahar, cu
aceeaşi linguriţă, niciodată nu se spală, niciodată nu se curăţă şi niciodată
nu s-a observat nimic, nici o îmbolnăvire. Preoţii spitalelor
împărtăşesc credincioşii şi bolnavii, iar acestora nu li se întâmplă nimic. Sfânta Împărtăşanie este
ceea ce este mai sfânt în Biserica noastră, cel mai bun medicament pentru trup
şi suflet. Asta este cea mai mare învăţătură şi experienţă a
Bisericii noastre. Câţi nu cred în miracolul Învierii Domnului, câţi ironizează
naşterea Lui din Fecioară, câţi neagă frumosul miros ale sfintelor moaşte, câţi
desconsideră sfintele moaşte, câţi uneltesc împotriva Bisericii noastre, câţi cer
să dispară şi cea mai mică urmă de credinţă din sufletele noastre, este normal
ca să încerce să se folosească şi de această nouă gripă ca să se ia de Sfânta
noastră Împărtăşanie. [...]“
Nota
bene: Mitropolitul Nicolae a fost medic şi
cercetător în biomedicină la Universitatea Harvard, precum şi fost preşedinte
al comisiei de Bioetică a Bisericii din Grecia.
***
Teologul Jean-Claude Larchet: Cum sa admitem ca preotii sa semene asemenea indoieli?
“[...] Într-adevăr,
mulţi credincioşi se pot tulbura de comentariile [protoiereului mitropoliei
Sfinţiei Voastre], apropiindu-se de Sfânta Împărtăşanie cu îndoieli apărute în urma
acestora, fapt care poate avea consecinţe grave pentru viaţa spirituală a credincioşilor
dar şi pentru sănătatea lor. Într-adevăr, aşa cum citim în
rugăciunile de înainte de împărtăşirea cu Sfintele Taine şi conform învăţăturii
părinţilor noştri, dacă nu ne apropiem cu multă credinţă şi cu curăţenie sufletească,
Împărtăşania ne va fi nu spre mântuire şi vindecare, ci „spre judecată, sau spre osândă” şi putem ‚ajunge neputincioşi cu sufletul şi cu
trupul, împartăşindu-ne cu nevrednicie” (Rugăciunea întâi
înainte de Împărtăşanie, a Sfântului Vasile cel Mare). Măsurile preconizate de [protoiereul
mitropoliei] sunt departe de a proteja credincioşii de boli, ba chiar îi
îmbolnăvesc din pricina lipsei de credinţă pe care o exprimă şi o inspiră!
Oare cum mai pot fi crezuţi preoţii care şterg Sfânta Linguriţa după fiecare
împărtăşanie [asa cum fac, de pilda si unii arhierei romani chiar din Franta!,
n.n.], atunci când spun rugăciunea de înainte: „Cred că acesta este însuşi preacurat Trupul Tău şi acesta este însuşi
scump Sângele Tău”, sau: „dă să-mi fie şi mie acestea spre tămăduirea sufletului şi a trupului”?
Iar cei cu credinţa slabă şi care se îndoiesc pot să se lipsească de Sfânta
Împărtăşanie. Dar cum să admitem că preoţii, al căror rol este de a întări credinţa
credincioşilor şi de a ne fi exemplu, pot să semene asemenea îndoieli acolo unde
altfel nu ar exista sau să întarească îndoielile acolo unde există deja?
Astfel de
cuvinte şi atitudini atacă inima credinţei noastre, căci El, Cel care a învins
moartea, Hristos Cel Atotputernic, Doctorul suprem al sufletelor şi trupurilor,
care are puterea de a vindeca bolile sufletului, minţii şi trupului şi care
face în fiecare zi o mulţime de minuni dăruind credincioşilor prea Sfântul Său
Trup şi Sânge, este prezentat ca o
posibilă sursă de boală şi este supus unor măsuri profilactice?
Din păcate, asemenea denigrări s-au răspândit deja în unele ţări. Ştim că
preoţii din Patriarhia Antiohiei sunt învăţaţi să toarne de la distanţă Trupul
lui Hristos în gura credincioşilor, astfel încât să nu rişte ca Sfânta
Linguriţă să le atingă gura; mai ştim că în unele parohii din SUA, Sfânta
Împărtăşanie se dă cu linguriţe de plastic de unică folosinţă (puteţi vedea
chiar şi fotografii ale acestei practici pe internet). Oare o să ajungem într-o
zi să punem vreun antiseptic sau antibiotic în Sfântul Potir?
Este important ca episcopii din Europa de Vest să ia măsurile necesare
ca astfel de practici nelegiuite să nu pătrundă şi în continentul nostru. [...]“
***
Sfintele Taine – izvorul cel fără de moarte
“Din motive
practice, pentru a nu se prelungi excesiv timpul împărtăşirii, dar şi pentru a
fi evitate eventualele profanări, a fost introdusă linguriţa. Ea se confecţionează
dintr-un metal preţios, se sfinţeşte şi se foloseşte numai pentru împărtăşire.
Tâlcuitorii
cultului au văzut în ea un simbol al cleştelui cu care îngerul din vedenia
proorocului Isaia a luat un cărbune aprins şi i-a atins buzele (Isaia VI).
Desigur că, în cazul lui Isaia, cărbunele aprins era chip al insuflării sale de
a propovădui cuvântul lui Dumnezeu. Pentru noi, însă, cărbunele este chip al
Sfintei Împărtăşanii, numită în rugăciuni „cărbune şi foc arzător“. Sub chipul unui cleşte
apare linguriţa şi în iconografia Bisericii (de exemplu, în mâna stareţului
Zosima, care o împărtăşeşte pe Cuvioasa Maria Egipteanca, după mulţi ani de
pocăinţă). Rămâne de neînţeles teama unora, atât preoţi, cât şi credincioşi, de
a se împărtăşi cu aceeaşi linguriţă. Unii fac chiar tot posibilul ca ea să nu
se atingă de buzele celui care se împărtăşeşte. Până una alta, cei care se tem
ar trebui să se gândească la „izvorul cel fără de moarte“ şi să nu se mai
îndreptăţească folosind argumente anterioare secolului al IX-lea când, aşa cum
am văzut, practica Bisericii era alta. Dacă Biserica şi-a însuşit împărtăşirea
cu linguriţa, înseamnă că nesocotirea ei este un semn al lipsei de ascultare
şi, în fond, al necredinţei”.
***
Crestinortodox.ro: De la lingurita ca obiect liturgic, la lingurita de unica folosinta
Adrian Cocosila
“(…) Au existat cazuri in
unele biserici ortodoxe cand s-a intrebuintat la impartasirea credinciosilor
lingurite de unica folosinta sau lingurite sterilizate. Cauza? Refuzul unora de
a se impartasi cu lingurita comuna. A ramane la credinta ca aceasta lingurita e
mai degraba purtatoare de microbi decat de cele dumnezeiesti, inseamna a
nesocoti cele sfinte. Oare in indemnul de la Heruvic “toata grija
cea lumeasca sa o lepadam” nu e cuprinsa si lepadarea unei
astfel de griji? A ajuns microbul mai puternic decat Dumnezeu? Sigur nu. Insa, alt lucru e cert: in
astfel de situatii credem mai mult in puterea microbului decat in puterea lui
Dumnezeu. Ma intreb cum mai percepe
o astfel de persoana chemarea la impartasire: “cu frica, cu credinta, cu dragoste sa va
apropiati”?
Probabil se inarmeaza cu o lingurita de unica folosinta si asa scapa de
frica, are credinta ca ramane sanatoasa si da dovada ca are dragoste fata de
trup. O mai
mare ratacire nu vad. Ignoranta in aceasta directie constituie o reala
problema, care ar trebui sa ne preocupe serios. Nu aceasta este Ortodoxia. Ea
nu ofera paine si vin, ci Trupul si
Sangele Domnului”.
2 comentarii:
Sunt realitati triste.
Lumea nu va fi niciodata "crestina"... ba in zilele noastre ea nu mai ramane nici macar "desteapta".
Daca ateismul de odinioara avea macar ceva cultura, cel de astazi este tamp si plin de batjocura.
"... Un bolnav care se gasea intr-o stare grava, imediat ce s-a impartasit a vomat pe cearceaf. Imediat parintele Benedict a luat cu lingurita, a mancat, si a dat porunca ca cearceaful sa fie ars. ..."
Mi se pare scarbos sa mamanci din voma altuia. Am vazut animale facand asta, dar imi place sa cred ca noi, oamenii, suntem mai destepti ca ele.
Trimiteți un comentariu