Ca si Botezul, Pocainta implineste si manifesta adevarul Bisericii,
viata acesteia in acelasi timp divina si umana: ea este participare la
moartea si invierea lui Hristos.
E o noua nastere a persoanei eliberate de necesitatea naturala de
libertatea aceasta care sondeaza moartea cu masura iubirii lui
Dumnezeu. Categoriile folosite in exprimarea acestui eveniment sunt
luate in sens propriu, nu metaforic sau trimitand la corespondente
psihologice. E vorba de moarte: de pacat (de esecul omului incapabil sa
existe ca alteritate si libertate personala). E vorba de tragica
realitate a naturii razvratite si fragmentate. Insa faptul de a
recunoaste si a aduce la Biserica acest esec este un semn de umilinta,
de comuniune si de iubire, adica de restabilire in viata: aduc la
Biserica esecul si pacatul meu, si prin gestul acesta atac frontal
tendinta-mi naturala spre autosatisfactie si suficienta. Chem Biserica
sa imparta cu mine insuficienta mea, cer si primesc iubirea Bisericii, iubirea lui Dumnezeu,
care nu este un "sentiment" de mila ori o iertare juridica, ci o viata,
un har care imi permite sa-mi transform persoana instrainata in chip al
Fiului lui Dumnezeu, al Fiului iubirii Tatalui.
Pe cruce, Hristos a transfigurat moartea, consecinta
ultima a autonomiei naturii noastre. El a transfigurat-o in ascultare de
voia iubirii Tatalui, in comuniune de viata cu Tatal, izvorul vietii.
Iar taina Spovedaniei este imitarea acestei ofrande a mortii aduse iubirii Tatalui "in persoana lui Iisus Hristos" (Ef. 2, 18 si 1 Petru 3, 18). Prin marturisirea pacatelor,
confirmam infierea noastra de catre Dumnezeu, faptul ca "pe noi care
eram morti din greselile si pacatele noastre ne-a redat vietii prin
Hristos": suntem "preaiubitii Tatalui", asa cum El Insusi este Fiul
"preaiubit al Tatalui", suntem iubiti cu aceeasi iubire existentiala,
insufletitoare, reala, "precum cei vii inviati din moarte". Avand in
persoana noastra chipul infierii, "avem incredere in partasia cu
sfintii", in faptul ca suntem asumati direct prin iubirea lor si a Maicii Domnului si ca ne inseram in trupul Bisericii cel purtator de viata.
Este deci de netagaduit ca Pocainta si Spovedania
constituie un eveniment cu desavarsire diferit de "reincarcarea"
psihologica sau de "reglarea" sentimentelor de vinovatie, cum se
considera adesea in zilele noastre.
Trairea Pocaintei, care duce la Spovedanie, este cu totul altceva decat
constiinta sau complexul culpabilitatii. Altceva este recunoasterea
esecului, a neputintei omului de a infaptui viata alteritatii si iubirii
personale, si altceva constiinta incalcarii unei legi care singura se
sustine si sentimentul vinovatiei pentru greseli care il diminueaza pe
om in fata propriei constiinte individuale. Abia atunci cand omul
depaseste nivelul pretentiilor lui individuale - nevoile de justificare
si de suficienta etica ale eului psihologic -, poate el atinge viata tainelor bisericesti, adevarul si realitatea vitala personificate de Biserica.
Telul ultim al Pocaintei, ca de altfel al oricarei
dintre taine, este de a realiza adevarul omului care este totodata
manifestarea adevarului lui Dumnezeu - si nu restabilirea individului in
"virtute" si in suficienta psihologica. Intreaga Etica a Bisericii
urmareste adevarul, nu virtutea. Sigur, virtutea poate
sluji adevarului. Cu toate acestea, niciodata nu se supune adevarul
finalitatii virtutii. "Virtutea este pentru adevar, nu adevarul pentru
virtute, scrie Sfantul Maxim Marturisitorul.
Astfel cel care urmareste virtutea pentru adevar nu e
ranit de sagetile desertaciunii. Dar cel care se straduieste pentru
adevar din cauza virtutii, ramane cu ingamfarea desertaciunii". In
aceasta fraza, toata Etica crestina este recapitulata si despartita
definitiv de orice alt inteles religios, filozofic, juridic al moralei. Iar in aceasta fraza se cuprinde scopul ultim al tainei Pocaintei.
Cainta omului nu are nimic de-a face cu orgolioasa
durere a eului ranit. Constiinta individuala a starii de pacatosenie nu
este inca pocainta. Aceasta e recunoasterea pacatelor, care se
raporteaza la mila lui Dumnezeu si intemeiaza o relatie cu El. Iar
aceasta legatura este de acum inainte unitatea de masura a "omului celui nou". Ea e reinnoirea traita a noii nasteri din Botez, respingerea efectiva a mortii si implantarea in viata.
"Numai contra Ta pacatuim noi si doar pe Tine Te prosIavim", se spune intr-o rugaciune a Bisericii, citita la Vecernia Rusaliilor. Aceasta este posibilitatea pe care ne-a dat-o intruparea lui Hristos,
si aceasta e posibilitatea oferita de cainta: ca pacatul nostru sa se
preschimbe in eveniment de relatie si de comuniune cu Dumnezeu, tot asa
cum cultul Persoanei Lui este o legatura de comuniune cu El. Orice
pacat savarsit de noi nu se raporteaza direct-existential decat la El:
este incalcare si negare a vietii pe care El a intemeiat-o. Noi nu
pacatuim fata de noi insine sau fata de altii. Pacatul nu e calcare a
datoriilor ori a unor coduri impersonale de conduita. Noi pacatuim doar
"fata de" Dumnezeu. Pacatul nostru
este intotdeauna o relatie cu El: una de comuniune si de viata prin
mijlocirea pocaintei, sau una de respingere, daca refuzam viata data de
El.
Daca crucea lui Hristos, acest aparent triumf al
pacatului omenesc, este mantuirea omului - moartea devenind insasi
masura primirii de catre noi a iubirii lui Dumnezeu, adica viata si inviere
-, tot asa orice pacat, pana si cele mai teribile, se transfigureaza
prin pocainta in implinire si manifestare a infierii omului de catre
Dumnezeu: relatia dintre pacatos si Dumnezeu, in taina pocaintei,
este cea pe care o are cu Tatal Hristosul rastignit. Omul obtine prin
cainta una si aceeasi legatura cu Dumnezeu pe care, in mod liber si din
iubire pentru Tata, o are Hristos ca Fiul lui Dumnezeu. Astfel, in
fazele succesive si in dinamica Pocaintei, omul cladeste insusi modul de
existenta ce constitue unitate a comuni unii treimice.
Oricat de adanc ar fi infernul pacatelor umane, cand
este adus in Biserica el se transfigureaza in infiere, in manifestare a
iubirii lui Dumnezeu, a adevarului Dumnezeului personal care a coborat
in iadul cel mai de jos al renegarii omenesti, ca sa scoata de acolo persoana umana si s-o reaseze in viata libertatii iubitoare. Cu cat este mai tragic si mai fara de iesire pacatul marturisit la taina
Spovedaniei, cu atat mai mare este si victoria Bisericii, cu atat mai
mari sunt confirmarea ei, adevarul ei. Omul va mai fi invins, chiar si
dupa marturisirea pacatelor sale. Puterea razvratirii naturii ii va
ingenunchea mai devreme sau mai tarziu libertatea, va tari mai mult sau
mai putin chipul divin din persoana lui in putreziciunea si uratenia
dorintelor absolutizate, ale nevoilor naturii lui individuale.
Dar credinciosul se va intuma singur la Biserica,
va repeta actul triumfal si plin de bucurie, "alergarea la tinta" cea
dinamica (Fil. 3, 14) a infierii lui de catre Dumnezeu. "Ce vom zice
deci? Ramane-vom, oare, in pacat, ca sa se inmulteasca harul?" (Ro. 6,
1). E obiectia obisnuita a moralistilor dintotdeauna, rezumata aici de Apostolul Pavel,
dar ca s-o respinga net: "Nicidecum!". Daca apropierea de taina
Pocaintei, spun moralistii, nu este legata de obligatia "redresarii"
obiective a omului ca sa nu repete aceleasi greseli, atunci fiecare
poate pacatui cat vrea, cautand dupa aceea iertarea lui Dumnezeu. Dar un
astfel de rationament, chiar daca ar parea util din punct de vedere
"pastoral" si pedagogic, ramane in forma o argutie juridica, o chichita
ori o subtilitate, fara nici o legatura cu realitate a vitala
reprezentata de taina respectiva. Atat exigenta "redresarii" obiective,
cat si teama de exploatarea probabila a iertarii pacatelor presupun conceptia legalist-juridica despre pacat
si iertare: pacatul ca incalcare a normelor de comportament, iar
intoarcerea la starea de gratie si la infiere ca justificare individuala
si stergere calculata a datoriilor. Cum e cu putinta ca omul care
marturiseste si aduce Bisericii pacatul lui, viata-i moarta si chinul in
care il arunca aceasta moarte in viata,
sa se complaca totodata in moarte si chin, sa se joace cu posibilitatea
vietii si s-o pastreze ca pe eventualitate a unei justificari abstracte
intr-un viitor incert? Ba chiar daca am admite asa ceva, vindecarea
unei asemenea alterari a sensurilor vietii
nu se poate obtine prin angajamente si obligatii de "redresare"
obiectiva, care il imping ineluctabil pe pacatos in fundatura efortului
si a moralitatii individuale; or, vindecarea nu poate veni decat din
recunoasterea treptata si din trairea dramatica a adevarului tainei, din
reintoarcerea continua la marturisirea pacatelor in Biserica, pana la
castigarea umilintei fundamentale si la intalnirea acesteia cu iubirea
Bisericii, adica, pana la "functionarea" din nou a vietii si pana la
reinvierea naturii omorate.
Cainta nu este o hotarare, mai mult sau mai putin
usoara, doar a vointei, fie ea si insotita de remuscare psihologica si
de promisiuni de "indreptare". Importanta pocaintei sta in aceea ca ea
face posibil accesul total si personal la experienta adevarului, la
recunoasterea caderii omului, la aceea a adevarului de la care omul a
fost izgonit: pana la urma, pocainta este o experienta de viata, care e
comuniunea cu Dumnezeu. De aceea "sa-ti simti astfel pacatele este un
har de la Dumnezeu".
Si nu este o intamplare daca inaintarea dinamica a vietii ecleziale, viata calugarilor,
viata facuta din asceza si necazuri, din dureri si lupte necurmate,
urmareste numai si numai "telul" pocaintei "care vine de la Dumnezeu",
al acestei scufundari care sondeaza adancul caderii omenesti cu
masurile iubirii lui Dumnezeu, in sfarsit al revelatiei luminii Fetei
Sale.
Christos Yannaras
Un comentariu:
Va multumim, parinte si ne iertati pe noi, pacatosii!
Trimiteți un comentariu